Papieski hołd dla von Balthasara
- 12 października, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Benedykt XVI: duchowość nie odziera teologii z jej naukowego wymiaru, lecz nadaje jej wewnętrzną spójność. Takie przesłanie znalazło się w liście, przesłanym przez papieża do uczestników międzynarodowego kongresu teologicznego pod hasłem “Tylko miłość jest wiarygodna”. Kongres zorganizował papieski Uniwersytet Laterański w Rzymie dla uczczenia setnej rocznicy urodzin wybitnego teologa katolickiego, Hansa Urs von Balthasar‑a, przyjaciela obecnego papieża.Balthasar, jeden z najbardziej wpływowych teologów XX w., […]
Benedykt XVI: duchowość nie odziera teologii z jej naukowego wymiaru, lecz nadaje jej wewnętrzną spójność. Takie przesłanie znalazło się w liście, przesłanym przez papieża do uczestników międzynarodowego kongresu teologicznego pod hasłem “Tylko miłość jest wiarygodna”. Kongres zorganizował papieski Uniwersytet Laterański w Rzymie dla uczczenia setnej rocznicy urodzin wybitnego teologa katolickiego, Hansa Urs von Balthasar-a, przyjaciela obecnego papieża.
Balthasar, jeden z najbardziej wpływowych teologów XX w., jeszcze przed II wojną światową wstąpił do jezuitów i przyjął święcenia kapłańskie. Od 1940 roku mieszkał w Bazylei, pracując jako duszpasterz akademicki. Tam poznał ewangelicką mistyczkę, Adrienne von Speyr (1902–1967), która pod wpływem Balthasara przeszła na katolicyzm. Według licznych świadectw samego Balthasara, myśl von Speyr wywarła decydujący wpływ na jego teologię. Wraz ze Speyr profesor z Bazylei założył Wspólnotę św. Jana (1945), mającą urzeczywistniać ewangeliczne ideały w realiach życia świeckiego.
Balthasar przyjaźnił się z innym wybitnym teologiem szwajcarskim — ewangelikiem reformowanym Karlem Barthem (zmarł w 1968 r.)
W 1972 r. Balthasar — wraz z Ratzingerem, Jeanem Danielou i Henri de Lubac założył międzynarodowy magazyn teologiczny “Communio”. Zmarł 26 czerwca 1988 r., w przeddzień wręczenia mu kapelusza kardynalskiego przez papieża Jana Pawła II.
W ostatnich latach jezuickie Wydawnictwo WAM udostępnia polskiemu czytelnikowy opus magnum von Balthasara — liczącą 15 tomów trylogię “Chwały”, “Teodramatyki” i “Teologiki”, napisaną w latach 1961–1987.
W swym liście Benedykt XVI tak pisze o myśli swego przyjaciela: “Teologia, tak jak rozumiał ją Balthasar, musi być złączona z duchowością. Tylko w ten sposób może ona być rzeczywiście skuteczna i zyskać głębię.” Duchowość nie umniejsza nukowego wymiaru teologii, “lecz nadaje studium teologicznemu znamię właściwej metody, prowadzącej do spójnej interpretacji”. Rozumiana w ten sposób teologia była dla Balthasara egzystencjalnym przeżyciem, dlatego też jedną z najważniejszych kwestii, której poświęcał najwięcej uwagi w swej twórczości, była potrzeba nawrócenia. Według papieża, “przemiana serca była dla niego (Balthasara) centralną kwestią; tylko na tej drodze umysł może rzeczywiście uwolnić się od swych ograniczeń, nie pozwalających mu zbliżyć się do tajemnicy”, oraz wpatrywać się w prawdziwe oblicze Chrystusa. Balthasar “głeboko zrozumiał, że teologia może się rozwijać jedynie w modlitwie, w której dostrzegamy obecność Boga, oraz powierzamy się Mu w posłuszeństwie. To jest droga, którą warto podążać do samego końca” — napisał papież.
Tylko pokrótce wspomniał Benedykt XVI w swym liście o latach, które spędził współpracując z Balthasarem nad wspólnymi projektami. W tym kontekście wspomniał o powstaniu i redagowaniu “Communio”. “Nie chcę tu przywoływać wspomnień, lecz raczej wskazać na bogactwo teologii von Balthasara” — napisał. “Hans Urs von Balthasar był teologiem, który zaprzągł badania teologiczne do służby Kościołowi”, bowiem był przekonany że teologia może istnieć jedynie w kościelnych ramach.
:: Ekumenizm.pl: Więcej o Balthasarze