Kościoły protestanckie

Akta nieobyczajności online


Zurych był obok Gene­wy naj­waż­niej­szym ośrod­kiem szwaj­car­skiej Refor­ma­cji w XVI w. Po przy­ję­ciu wyzna­nia refor­mo­wa­ne­go przez Zurych (Zwin­gli, Bul­lin­ger) i Gene­wę (Kal­win) rygo­ry­stycz­nie prze­strze­ga­no zasad kar­no­ści kościel­nej w obsza­rze życia spo­łecz­ne­go.


Szwaj­car­skie mia­sta, któ­re przy­ję­ły wyzna­nie refor­mo­wa­ne, porów­ny­wa­no do poli­cyj­nych pań­ste­wek, w któ­rych obo­wią­zy­wał rygo­ryzm. Histo­ry­cy spie­ra­ją się co do ska­li tych ocen, a udo­stęp­nio­ne w Inter­ne­cie nie­daw­no przez Zurych archi­wal­na akta miej­skie z XVII wie­ku poka­zu­ją, że nawet jeśli w XVI wie­ku dys­cy­pli­na była suro­wa, to już wiek póź­niej wła­dze nie nadą­ża­ły z pro­to­ko­ła­mi wykro­czeń.

I tak doku­men­ty mówią nie tyl­ko o wie­lu eks­ce­sach alko­ho­lo­wych, hazar­dzie, bija­ty­kach, obżar­stwie, czy prze­kli­na­niu, ale rów­nież o poza­mał­żeń­skim sek­sie, pro­sty­tu­cji, znie­wa­ża­niu Boga czy wręcz bał­wo­chwal­stwie miesz­kań­ców mia­sta i oko­licz­nych wio­sek.

Pro­to­ko­ły były wyni­kiem pra­cy powo­ła­nych przez zbór nad­zor­ców, któ­rzy raz w mie­sią­cu obra­do­wa­li z udzia­łem pasto­ra oraz przed­sta­wi­cie­la władz mia­sta. Oprócz pil­no­wa­nia moral­no­ści, straż­ni­cy zaj­mo­wa­li się rów­nież dobro­czyn­no­ścią i inter­we­nio­wa­li nie tyl­ko w przy­pad­ku podej­rze­nia o upra­wia­nie sek­su poza­mał­żeń­skie­go, ale tak­że w sytu­acjach prze­mo­cy domo­wej.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.