“Etyka protestancka i duch kapitalizmu”
- 10 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Wminionym tygodniu na Letnim Kursie Unwersytetu Complutense w Hiszpanii zorganizowano potkanie pt. : “Sto lat ‘Etyki protestanckiej i ducha kapitalizmu“ ‘. Zebrali się na nim specjaliści z licznych dyscyplin: socjologowie, ekonomiści, historycy i filozofowie, aby dyskutować nad dziełem Maxa Webera, które jest jednym z podstawowych prac dotyczących myśli XX wieku. Dzieło niemieckiego socjologa, które tłumaczy pochodzenie kapitalizmu jako rezultat protestanckiej etyki o korzeniu kalwinistycznym, wychodzi z empirycznego […]
Wminionym tygodniu na Letnim Kursie Unwersytetu Complutense w Hiszpanii zorganizowano potkanie pt. : “Sto lat ‘Etyki protestanckiej i ducha kapitalizmu“ ‘. Zebrali się na nim specjaliści z licznych dyscyplin: socjologowie, ekonomiści, historycy i filozofowie, aby dyskutować nad dziełem Maxa Webera, które jest jednym z podstawowych prac dotyczących myśli XX wieku.
Dzieło niemieckiego socjologa, które tłumaczy pochodzenie kapitalizmu jako rezultat protestanckiej etyki o korzeniu kalwinistycznym, wychodzi z empirycznego stwierdzenia: protestanci zajmują wyższe niż katolicy miejsce w rankingu posiadanego bogactwa i w kierownictwie przedsiębiorstwami. „Związku między wewnętrznym podobieństwem pomiędzy protestancką etyką i kapitalistyczną mentalnością trzeba poszukiwać w charakterystycznych właściwościach protestanckiej religijności”, uważa profesor Historii Idei Uniwersytetu Complutense, Joaquín Abellán.
Co jednak rozumiał Weber przez wyrażenie „duch kapitalizmu”? Mentalność polega na „zarabianiu pieniędzy jako zasady postępowania, która nie zwarza na indywidulane pragnienia, takie jak szczęście lub przyjemność”. To znaczy, praca – i w skutek jej gromadzenie kapitału – odpowiadałaby „moralnemu obowiązkowi obcemu jakiejkolwiek przyczynie utylitarystycznej lub hedonistycznej”.
Dlatego Weber zauważa, że współczesna i racjonalistyczna, więc kapitalistyczna cywilizacja posiada składnik nieracjonalny (czyli religijny) i jej wysiłki skupiają się na przeprowadzaniu badań religii w poszukiwaniu zakotwiczenia dla tej kapitalistycznej mentalności. Podsumowuje, że ani luteranizm, ani katolicyzm nie rozwijają koncepcji pracy podobnej do tej uwikłanej w „duchu” kapitalizmu, ale napotyka się ją w ascetycznym protestantyźmie o korzeniu kalwinistycznym.
Polega to na tym, że „kalwinistyczny Bóg nie domaga się dobrych uczynków, ale świętego życia”, albo mówiąc w inny sposób, „można osiągnąć łaskę wyłącznie poprzez systematyczny i zorganizowany sposób życia”, uważa Abellán. W protestanckie etyce znajduje on „impuls do rozwoju ascetycznego zawodowego życia w świecie”, ponieważ pracę, zawodowe życie, pojmuje się jako ideał będący przeciwieństwem życia zorientowanego na zaspokojenie instyktów. Chodzi o pojmowanie pracy, jako czynionej dla chwały Bożej i dlatego „zobowiązującej do ciągłego produkowania i uważającej ekonomiczny zysk jako swoje najwyższe kryterium”.
Z drugiej strony profesor etyki z UNED, Javier Muguerza, wskazał na Webera jako na tego, kto po raz pierwszy dostrzegł problemy wywodzące się z „relacji pomiędzy etyką, a innymi obszarami życia, gdzie realizm zmusza do powściągliwości wobec czystości etyki: etyka i polityka, etyka i technoświadomość i etyka i ontologia”.