- 6 lutego, 2016
- przeczytasz w 4 minuty
Przyjdź Królestwo Twoje – to hasło szeroko zakrojonej kampanii ewangelizacyjnej Kościoła Anglii wobec malejącej liczby wiernych oraz – jak przekonywał niedawno arcybiskup Canterbury prymasów Wspólnoty Anglikańskiej – antychrześcijańskiej kultury w kraju. Nowa ...
Ewangelizacyjna ofensywa Kościoła Anglii
Przyjdź Królestwo Twoje – to hasło szeroko zakrojonej kampanii ewangelizacyjnej Kościoła Anglii wobec malejącej liczby wiernych oraz – jak przekonywał niedawno arcybiskup Canterbury prymasów Wspólnoty Anglikańskiej – antychrześcijańskiej kultury w kraju. Nowa ofensywa trwać będzie przez całą oktawę święta Zesłania Ducha Świętego (8–15 maja).
Wszyscy czynni duchowni Kościoła Anglii, włączając nie tylko wikariuszy, proboszczów i duchownych, ale także dziekani, kanonicy i biskupi otrzymają od prymasów Kościoła Anglii – arcybiskupa Canterbury i arcybiskupa Yorku – list, wzywający do udziały w tygodniu modlitwy na rzecz ewangelizacji. Arcybiskupi oczekują, że wszystkie katedry i kościoły anglikańskie w Anglii zorganizują wydarzenia ewangelizacyjne wykraczające poza coniedzielne i cotygodniowe nabożeństwa. Głównymi ośrodkami ewangelizacyjnej ofensywy anglikanów będą tzw. latarnie (beacon) – katedry w Durham, Canterbury, Yorku, Coventry, Winchester oraz katedra św. Pawła w Londynie. „Latarnie” gościć będą znanych duchownych, specjalistów od nowej ewangelizacji, w tym czołowych artystów, wykonujących muzykę chrześcijańską i nie tylko.
Inicjatywa jest wynikiem prac grupy zadaniowej powołanej przez arcybiskupów Canterbury i Yorku w 2014 roku. O szczegółach akcji dyskutować będzie nowo wybrany Synod Generalny Kościoła Anglii, który zbierze się jeszcze w tym miesiącu. Liderzy Kościoła Anglii podkreślali, że po kontrowersyjnych debatach związanych m.in. z dopuszczeniem kobiet do biskupstwa oraz toczącymi się sporami wokół seksualności (Kościół Anglii wciąż prowadzi dość konserwatywną politykę w kwestii małżeństw jednopłciowych), należy mocniej skoncentrować się na zasadniczych sprawach, a więc ewangelizacji.
Złe i dobre statystyki
Na początku br. nowe statystyki pokazały kolejne tąpnięcie w liczbie osób, uczestniczących w nabożeństwach Kościoła Anglii – spada zarówno udział w nabożeństwach niedzielnych, jak i tygodniowych. Niespełna 1,5% Anglików (ok. 765 tys. osób) bierze regularny udział w liturgii, co z rokiem 2014 oznacza spadek o ok. 22 tys. osób. W porównaniu z latami 60. XX wieku liczba uczestników nabożeństw spadła o ok. 2/3. Tylko z przyczyn demograficznych Kościół Anglii traci co roku ok. 1% wiernych.
Jednak nie wszystkie statystyki wypadają tak negatywnie. Ordynariusze anglikańskich diecezji informują o nowych parafiach, zakładanych głównie przez nurty ewangelikalne (tradycyjne parafie anglokatolickie od dawna funkcjonują dość dobrze, mimo chwilowych problemów z ordynariatami dla byłych anglikanów). W niektórych diecezjach zauważalne jest też ożywienie w „starych” parafiach. Ożywienie zainteresowania Kościołem potwierdzają badania przeprowadzone w grudniu 2015 roku. Okazuje się, że 6 na 10 Brytyjczyków odwiedziło w ciągu 12 miesięcy kościół lub kaplicę. Oznacza to wzrost aż o 9%. Tylko 1/5 spośród ankietowanych zadeklarowała, że odwiedzała kościoły z przyczyn pozareligijnych, korzystając z oferty kulturalnej, diakonijnej lub integracyjnej.
Władze Kościoła Anglii widzą w tych danych oraz relacjach z poszczególnych parafiach wyraźny sygnał, że negatywny trend można zatrzymać, a być może i odwrócić, stąd oprócz ewangelizacyjnej oktawy w Zielone Święta, przygotowywane są materiały multimedialne, poradniki i instruktaże dla diecezji i parafii, aby wspomóc je w działaniach ewangelizacyjnych. Biskupi porozumieli się, że również podczas kształcenia osób, przygotowujących się do kapłaństwa należy położyć jeszcze silniejszy nacisk na ewangelizację.
Integralną częścią ewangelizacyjnej ofensywy jest kampania promująca modlitwę. Przypomnijmy, że przed Bożym Narodzeniem kontrowersje wzbudziła odmowa emisji w brytyjskich kinach spotu, promującego modlitwę. Protest Kościoła odbił się szerokim echem, a zainteresowanie reklamą przeszło początkowe oczekiwania. Na tym jednak nie koniec – anglikańska organizacja misyjna SPCK, Arcybiskup Canterbury i diecezja londyńska prowadzą kampanię Prayers on the Move (Modlitwy w ruchu), której celem jest zachęcenie do modlitwy w różnych miejscach.
W londyńskim metrze pojawiły się reklamy, zachęcające do refleksji i modlitwy, a na Twitterze powstał hashtag #Prayeronthemove. Stworzono specjalną stronę internetową, na której można odsłuchać krótką modlitwę, a po wsparciu kampanii za pomocą SMS‑a (koszt 1 GBP) można otrzymać modlitewnik na smartfona.
Oprócz tego biskup Londynu Richard Chartres poprowadzi 19 lutego br. marsz modlitewny, który rozpocznie się przy Opactwie Westminsterskim, a zakończy na słynnym placu Trafalgar. Reklamy w i na środkach transportu publicznego pojawią się również w Birmingham, Newcastle i w innych miastach.