Kościoły protestanckie

Prawie połowa episkopatu i większość duchownych to kobiety


22 wrze­śnia 2024 roku w kate­drze lute­rań­skiej w Uppsa­li odby­ła się podwój­na kon­se­kra­cja bisku­pia w Koście­le Szwe­cji. Abp Uppsa­li kon­se­kro­wał dwie biskup­ki i tym samym pra­wie poło­wa szwedz­kie­go epi­sko­pa­tu lute­rań­skie­go to kobie­ty. Już od czte­rech lat więk­szość duchow­nych to kobie­ty i nic nie wska­zu­je na to, aby ta ten­den­cja się zmie­ni­ła.


W obec­no­ści kró­la Karo­la Gusta­wa oraz kró­lo­wej Syl­wii abp Uppsa­li Mar­tin Modeus kon­se­kro­wał ks. Ulri­kę Fritz­son na biskup­kę die­ce­zji Ska­ra oraz ks. dr Tere­sę Der­lén na biskup­kę die­ce­zji Här­nösands. Pry­ma­so­wi Szwe­cji asy­sto­wa­ła biskup­ka Kościo­ła Sta­ro­ka­to­lic­kie­go w Austrii Maria Kubin oraz pry­mas Kościo­ła Irlan­dii abp Micha­el Jack­son.

W uro­czy­sto­ści uczest­ni­czy­ła rów­nież licz­na dele­ga­cja wier­nych z trzech die­ce­zji Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­skie­go w Pol­sce, któ­ry jest Kościo­łem part­ner­skim Die­ce­zji Uppsa­li Kościo­ła Szwe­cji.

Biskup Frit­son jest pierw­szą kobie­tą, któ­ra obję­ła die­ce­zję Ska­ra, nato­miast w przy­pad­ku Här­nösands bp Der­lén jest już trze­cią z rzę­du biskup­ką tej die­ce­zji (pierw­szą zosta­ła w 2009 roku pocho­dzą­ca z Fin­lan­dii Tulik­ki Koivu­nen Bylund).

Kościół Szwe­cji, do któ­re­go wciąż nale­ży ponad 50% oby­wa­te­li skła­da się z 13 die­ce­zji i posia­da 14 bisku­pów (die­ce­zja Uppsa­li posia­da arcy­bi­sku­pa, któ­ry jest prze­wod­ni­czą­cym epi­sko­pa­tu, oraz bisku­pa Uppsa­li). Obec­nie na cze­le sze­ściu die­ce­zji sto­ją kobie­ty (Uppsa­la, Lin­köping, Göte­borg, Luleå, Ska­ra i Här­nösands).

W 2020 roku w świa­to­wych mediach poja­wi­ła się infor­ma­cja, że nie­co ponad poło­wa duchow­nych Kościo­ła Szwe­cji (50,1%) to kobie­ty i od tego cza­su licz­ba ta nie­znacz­nie wzro­sła. Wg infor­ma­cji uzy­ska­nych przez ekumenizm.pl z biu­ra pra­so­we­go Kościo­ła Szwe­cji spo­śród 2935 czyn­nych duchow­nych Kościo­ła Szwe­cji 1564 sta­no­wią kobie­ty, co daje 53,3%. Moż­na zało­żyć, że licz­ba kobiet wśród duchow­nych będzie się zwięk­szać, ponie­waż kobie­ty sta­no­wią wyraź­ną więk­szość wśród osób, któ­re pod­ję­ły stu­dia teo­lo­gicz­ne (ok. 60%).

Kościół Szwe­cji, któ­ry jest Kościo­łem tra­dy­cji ewan­ge­lic­ko-lute­rań­skim, ordy­nu­je (wyświę­ca) kobie­ty już od 1960 roku. 5 paź­dzier­ni­ka 1997 roku Kościół kon­se­kro­wał pierw­szą kobie­tę na biskup­kę, któ­rą była Chri­sti­na Oden­berg (die­ce­zja Lund). Kolej­nym histo­rycz­nym wyda­rze­niem był wybór pierw­szej kobie­ty na arcy­bi­skup­kę Uppsa­li, któ­rą zosta­ła pocho­dzą­ca z Nie­miec biskup­ka Lund bp prof. Antje Jac­ke­lén (aktu­al­nie w sta­nie spo­czyn­ku).

Ina­czej niż w angli­kań­skim Koście­le Anglii decy­zja o ordy­no­wa­niu kobiet i kon­se­kro­wa­niu ich na biskup­ki nie wywo­ła­ła więk­szych kon­tro­wer­sji w Szwe­cji. Odno­to­wa­no nie­wiel­ką licz­bę wystą­pień, w tym żaden z bisku­pów nie zde­cy­do­wał się na opusz­cze­nie Kościo­ła Szwe­cji, jak to kil­ka­krot­nie mia­ło miej­sce w Koście­le Anglii. Może to wyni­kać z fak­tu, że po decy­zji o wpro­wa­dze­niu ordy­na­cji kobiet Kościół Szwe­cji kon­se­kwent­nie wspie­rał ich służ­bę w Koście­le nie stwa­rza­jąc alter­na­tyw­nych struk­tur dla duchow­nych i innych teo­lo­gów sprze­ci­wia­ją­cych się ordy­na­cji kobiet tak jak to miej­sce w przy­wo­ły­wa­nym Koście­le Anglii. Obec­nie żaden absol­went teo­lo­gii sprze­ci­wia­ją­cy się świę­ce­niu kobiet nie może liczyć na ordy­na­cję w Koście­le Szwe­cji.


Gale­ria
Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.