Protestanci ku Maryi
- 16 maja, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Coraz większa liczba protestanckich teologów w USA dochodzi do wniosku, że zbyt często umniejszali rolę Maryi tam, gdzie powinni ją dostrzec i uwypuklić. Ostatnio w protestanckiej prasie religijnej można zauważyć wielki zwrot ku Maryi i to zarówno w mediach konserwatywnych (np. “Christianity Today”), jak również liberalnych (“Christian Century”). Zmianę tę można dostrzec w prasie, ale i kazaniach. W wypowiedzi dla czasopisma “Times” profesor Nowego Testamentu z Uniwersytetu Princeton, Berverly Gaventa, wskazała na Maryję […]
Coraz większa liczba protestanckich teologów w USA dochodzi do wniosku, że zbyt często umniejszali rolę Maryi tam, gdzie powinni ją dostrzec i uwypuklić. Ostatnio w protestanckiej prasie religijnej można zauważyć wielki zwrot ku Maryi i to zarówno w mediach konserwatywnych (np. “Christianity Today”), jak również liberalnych (“Christian Century”). Zmianę tę można dostrzec w prasie, ale i kazaniach.
W wypowiedzi dla czasopisma “Times” profesor Nowego Testamentu z Uniwersytetu Princeton, Berverly Gaventa, wskazała na Maryję jako ofiarę „protestanckiej konspiracji przez teologiczną, liturgiczną i dewocyjną ciszę”. Powiedziała, że zaraz, kiedy kończy się Boże Narodzenie, „niektórzy protestanci wkładają Maryję do betlejemskiej skrzyni i zostawiają ją tam aż do następnego roku”. Sytuacja ta ulega jednak ciągłej zmianie.
Jeszcze na początku XX wieku protestanci mówili o Maryi zazwyczaj w kontekscie narodzin Jezusa, ale jakiekolwiek inne, większe uznanie dla postaci i roli Maryi było podejrzane i porównywane do „rzymskokatolickiego bałwochwalstwa, mariolatrii”. Tymczasem aktualnie katolicy i protestanci czują się o wiele bardziej swobodniejsi we wzajemnym badaniu swoich wierzeń i pobożności. Myślenie feministyczne pobudziło u protestantów zainteresowanie postaciami kobiecymi w Biblii.
Takie podejście zostało jeszcze bardziej wzmocnione różnymi spekulacjami, jak chociażby zawartymi w antychrześcijańskiej książce Dana Browna „Kod da Vinci”. W opinii wielu osób, napływ emigrantów latynowskich do USA, jak również masowe ich przechodzenie do Kościołów protestanckich, może również być powodem otwarcia się protestantyzmu na postać Maryi.
W USA jest już około 8 milionów protestanckich Latynosów, a liczba ta wzrasta z roku na rok. Wielu z nich to Meksykańczycy, dla których wizerunek Matki Bożej z Guadalupe jest nie tylko wizerunkiem religijnym, ale również symbolem narodowym.
Zobacz również:
:: Magazyn SR: Mariologia
:: Magazyn SR: Zielonoświątkowcy i katolicy o Maryi
:: Magazyn SR: Maryja w dialogu katolicko-zielonoświątkowym — spojrzenie katolika
:: Magazyn Semper Reformanda: Wspólne spojrzenie na Miriam — Matkę Bożą — perspektywa zielonoświątkowca