Protestanci: Nie ma powrotu do ekskluzywnie chrześcijańskiego Zachodu.
- 28 lutego, 2008
- przeczytasz w 3 minuty
Nie ma powrotu do ekskluzywnie chrześcijańskiego Zachodu, lecz europejskie wartości pozostają nie-negocjowalne. Jedność w pojednanej różnorodności szansą dla Europy. Sekretarz Generalny Wspólnoty Protestanckich Kościołów w Europie (CPCE), bp prof. Michael Bünker, dyskutuje z Danielem Cohn-Bendit i Tariq Ramadan o “Europie religii”. “Europa jest różnorodna” — stwierdza bp Bünker. Wojny światowe, Holokaust oraz totalitarne reżimy XX w. świadczą o bolesnej przeszłości. Dla teraźniejszości ważną rzeczą jest zajęcie się tą przeszłością. Protestanckie Kościoły […]
Nie ma powrotu do ekskluzywnie chrześcijańskiego Zachodu, lecz europejskie wartości pozostają nie-negocjowalne. Jedność w pojednanej różnorodności szansą dla Europy. Sekretarz Generalny Wspólnoty Protestanckich Kościołów w Europie (CPCE), bp prof. Michael Bünker, dyskutuje z Danielem Cohn-Bendit i Tariq Ramadan o “Europie religii”.
“Europa jest różnorodna” — stwierdza bp Bünker. Wojny światowe, Holokaust oraz totalitarne reżimy XX w. świadczą o bolesnej przeszłości. Dla teraźniejszości ważną rzeczą jest zajęcie się tą przeszłością. Protestanckie Kościoły w Europie mogą tu wnieść znaczący wkład — mówił sekretarz CPCE na niedzielnym spotkaniu poświęconym “Europie światowych religii” w Burgtheater, w Wiedniu. W panelu uczestniczyli Daniel Cohn-Bendit i islamski teolog Tariq Ramadan.
Religia w Europie żadną miarą nie znika z życia publicznego — stwierdza bp Bünker. Ewidentnie pokazuje to nowy Traktat Reformujący UE. W przeciwieństwie do nacisku na sprawy współpracy czysto ekonomicznej charakterystycznego dla wcześniejszych traktatów, obecny opiera się na “kulturowym, religijnym i humanistycznym dziedzictwie” Europy.
Protestanckie Kościoły w Europie mogą wnieść znaczący wkład w proces pojednania kontynentu. Dla bp. Bünkera siła protestantów leży w ich własnej przeszłości. Zaangażowanie na rzecz społecznie wykluczonych wyrasta z tego doświadczenia przeszłości. Poza tym ze swojej natury protestanci są zawsze krytycznie wobec polityki, która zbyt odrywa się od życia ludzi. stąd Kościoły protestanckie wołają o integrujące społeczeństwo, które jednak tworzy prawa i szanse akceptowalne przez mniejszości.
“Jednakże, dla protestantów odpowiedzialność zawsze idzie w parze z wolnością” — podkreśla bp Bünker. Europa nigdy nie może być jedynie projektem ukierunkowanym na przeszłość. Stąd dla protestantów nie ma powrotu do ekskluzywnego “chrześcijańskiego Zachodu”. Protestanci będą zawsze prezentować jasno swoje wartości i ideały, lecz projekt wspólnej Europy może okazać się sukcesem tylko wtedy, gdy weźmie się pod uwagę wartości i ideały innych. Europa może wyjść tylko wzmocniona dzięki takiej współpracy. “Jednakże podstawą musi być lojalność każdego wobec wewnętrznych zasad Europy. One nie są negocjowalne”. W szczególny sposób obejmują one powszechny wymiar praw człowieka, demokrację oraz porządek prawny. W takim duchu Kościoły protestanckie w Europie chcą współpracować w inicjatywach UE i Rady Europy związanych z dialogiem międzykulturowym.
“Na tyle, na ile model , na którym opiera się wspólnota CPCE, jest także modelem użytecznym dla jednoczącej się Europy, chciałbym — w takim znaczeniu — by Europa stała się bardziej protestancka” — podsumowuje bp Bünker.
Bp. Michael Bünker urodził się w 1956 r. Doktorat z teologii otrzymał w 1981, w 1982 został ordynowany i wybrany do służby pastorskiej. Od 1999 radca Ewangelickiego Kościoła Augsburskiej Konfesji w Austrii. Od 2003 r. profesor fakultetu teologii protestanckiej w Wiedniu. Od 1 stycznia 2007 r. sekretarz generalny CPCE. W czerwcu 2007 wybrany biskupem Ewangelickiego Kościoła Augsburskiej Konfesji w Austrii, 27 stycznia wprowadzony w urząd biskupa.
CPCE jest wspólnotą kościelną niemal wszystkich europejskich Kościołów protestanckich, przedreformacyjnych Kościołów waldensów i czeskobraterskiego oraz siedmiu Kościołów metodystycznych. Opiera się na jedności w pojednanej różnorodności zawartej na podstawie zawartej przez podzielone Kościoły w 1973 r. Konkordii Leuenberskiej.