Wokół tajemnicy Ducha Świętego
- 20 sierpnia, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
Wokół tajemnicy Ducha Świętego — pod tym tytułem Instytut Teologii Dogmatycznej KUL zorganizował 24–28 maja 2004 otwarte wykłady z pneumatologii, jako przygotowanie do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Obecnie przygotowywana jest ksiązka, obejmująca wygłoszone wykłady. Pierwszy referat nt. “Pneuematologia — refleksja Kościoła o Duchu Świętym” przedstawił ks. dr hab. K. Kowalik, zwracając uwagę na charakterystyczne aspekty współczesnej pneumatologii. Podkreślił, że Kościół pierwotny charakteryzował się szczególną wolnością Ducha, […]
Wokół tajemnicy Ducha Świętego — pod tym tytułem Instytut Teologii Dogmatycznej KUL zorganizował 24–28 maja 2004 otwarte wykłady z pneumatologii, jako przygotowanie do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Obecnie przygotowywana jest ksiązka, obejmująca wygłoszone wykłady.
Pierwszy referat nt. “Pneuematologia — refleksja Kościoła o Duchu Świętym” przedstawił ks. dr hab. K. Kowalik, zwracając uwagę na charakterystyczne aspekty współczesnej pneumatologii. Podkreślił, że Kościół pierwotny charakteryzował się szczególną wolnością Ducha, doświadczeniem Jego działania, co niestety z czasem zanikało, zbyt mocno zaczęto podkreślać wymiar instytucjonalny działania Ducha. Można mówić odnowie pneumatologii katolickiej od Vaticanum II. Autor wskazał na potrzebę inicjacji chrześcijańskiej na przykładzie Rz 8,28–30. W dyskusji podjęto myśl Autora, rozważając koncepcje egzegezy Rz 8,28–30 i In. odpowiednich fragmentów Dz, Rz, rozpatrując model inicjacyjne. Poruszono również problem pobożności katolickiej, która często przypisuje Matce Bożej funkcje Ducha Świętego (Pocieszyciel — Pocieszycielka, Orędownik — Orędowniczka).
Następny wykład wygłosił ks. dr Stanisław Haręzga, biblista z Instytutu Biblijnego KUL, nt. “Wierzę w Ducha Świętego — misterium daru Chrystusa Zmartwychwstałego”. Wskazywał na konieczność stałej lektury Biblii, ponieważ jest ona miejscem odkrywania działania Ducha. Autor skupił się na pneumatologicznej analizie Ewangelii Jana. W dyskusji podniesiono dodatkowo temat pneumatologii Apokalipsy, m. in. “niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów”.
Ks. prof. H. Langkammer przedstawił pneumatologie syryjską, rozwijającą szeroko naukę o Pocieszycielu, Adwokacie, zgodnie tradycją syryjską nazywanym Zbawicielem, jako przynoszącym zbawienie od całej Trójcy Świętej. Wykład trzeci przedstawił ks. dr S. Koza, z Instytutu Ekumenicznego KUL; “Wierzę w Pana, który od Ojca i Syna pochodzi — misterium bóstwa Ducha”. Autor skoncentrował się na problemie Filioque, przedstawiając stanowisko tradycji wschodniej i zachodniej, na końcu nawiązując także do dokumentu O pochodzeniu Ducha Świętego w tradycji greckiej i łacińskiej. Dyskusja poszła tropem problemów formowania się nauki o Duchu w pierwszych wiekach.
Czwarty wykład ks. dra hab. A. Czaja o “Wierzę w Ducha Świętego ‑zbawcze misterium posłannictwa Ducha”, skupiając się na działaniu Ducha jako Ożywiciela, Dokonawcy, a także, zgodnie z teologią wschodnią, zwłaszcza syryjską, Matki. W dyskusji zwrócono uwagę na problem m. in. wzywania w pobożności katolickiej “opieki Matki Bożej”, przez co może zostać zaciemniona prawda, ze najdoskonalszym opiekunem jest sam Bóg, “bo w Nim żyjemy, poruszamy się i jesteśmy”.
Na koniec sympozjum zaproponowano seminarium nt “jak mówić o pośrednictwo Ducha Świętego” Rozpatrywano kontekst biblijny, kontrowersje pneumatologiczne, problem pośrednictwa Ducha w teologii posoborowej, omówiono penumatologię Kaspera, Ratzingera (Duch jako absolutny Pośrednik), Muehlena (Jedna Osoba w wielu osobach), Hryniewicza. i in. Muehlen mówi o macierzyństwie Ducha, który poczyna życie Boże, rodzi nowego człowieka, troszczy się o wierzących i karmi ich. Bogactwo pneumatologii wschodnich przedstawił ks. prof. W. Hryniewicz; ks. prof. P. Jaskóła prezentował interpretacje pneumatologii protestanckiej.
Sympozjum zebrało wielu uczestników różnych tradycji i szkól teologicznych, co sprzyjało bogatej dyskusji. W przyszłym roku zapraszamy na kolejne.