Przygotowania do rozpoczęcia nowego Soboru
- 13 marca, 2009
- przeczytasz w 4 minuty
Po raz kolejny rozpoczęto przygotowania do zwołania Wielkiego i Świętego Soboru wszechprawosławnego. Patriarcha ekumeniczny rozesłał wczoraj wszystkim zwierzchnikom kanonicznych Cerkwi prawosławnych listy z zaproszeniem na spotkania przygotowawcze, które mają się odbyć w czerwcu i grudniu br. W liście podano 10 tematów, którymi ma się zająć przyszły Sobór. Decyzja patriarchy Bartłomieja stanowi realizację postanowień konferencji zwierzchników prawosławnych zebranych w Konstantynopolu (Istambuł) w październiku ub. r. Sobór ma dać odpowiedź […]
Po raz kolejny rozpoczęto przygotowania do zwołania Wielkiego i Świętego Soboru wszechprawosławnego. Patriarcha ekumeniczny rozesłał wczoraj wszystkim zwierzchnikom kanonicznych Cerkwi prawosławnych listy z zaproszeniem na spotkania przygotowawcze, które mają się odbyć w czerwcu i grudniu br. W liście podano 10 tematów, którymi ma się zająć przyszły Sobór.
Decyzja patriarchy Bartłomieja stanowi realizację postanowień konferencji zwierzchników prawosławnych zebranych w Konstantynopolu (Istambuł) w październiku ub. r. Sobór ma dać odpowiedź na pytania zgromadzone w ciągu wieków, które coraz wyraźniej stają przed poszczególnymi Cerkwiami w zmieniającej się rzeczywistości.
W szczególny sposób listy patriarchalne wymieniają dziesięć obszarów poszukiwań, na których mają się kupić hierarchowie pracujący nad przygotowaniem Soboru:
1. Problem diaspory, a więc jurysdykcji nad Cerkwiami pozostającymi poza terytorium kanonicznym swoich macierzystych Kościołów. Według kanonów do tej pory obowiązujących, Cerkwie znajdujące się poza granicami swoich państw narodowych miały podlegać Patriarchatowi ekumenicznemu. Kanony te pochodzą z czasów poprzedzających ogólnoświatowy fenomen migracji, a w związku z tym rodzą dziś w praktyce wiele kontrowersji.
2.3. Kolejnymi tematami budzącymi dziś w prawosławnym świecie wiele konfliktów jest sposób uzyskiwania przez poszczególne Cerkwie autokefalii, czyli niezależności oraz autonomii czyli niezależności wewnątrz danej Cerkwi autokefalicznej.
4. Sobór miałby się zająć też kwestią dyptychów, a więc regułami, które rządzą pierwszeństwem i wzajemnym uznaniem kanoniczności pomiędzy poszczególnymi Cerkwiami prawosławnymi. Dyptychy z imionami kanonicznych zwierzchników są odczytywane podczas sprawowania każdej prawosławnej liturgii.
5. Kwestią do rozstrzygnięcia przez Sobór mają być też problemy wyrosłe ze stosowania różnych kalendarzy liturgicznych. Cerkwie prawosławne nie przyjęły reformy gregoriańskiej kalendarza w XVI w, jednak wiele Cerkwi czy poszczególnych parafii łączy w rocznym cyklu świąt kalendarz gregoriański z juliańskim.
6. Tematem dla ojców soborowych ma być też refleksja nad poszczególnymi przeszkodami małżeńskimi oraz kanonicznością sprawowania małżeństwa.
7. Sprawą do rozważenia ma także stać się dyscyplina związana z postem, jaka ma być zachowana w warunkach życia współczesnego świata.
8. Kolejnym tematem wymienionym w listach patriarchy są relacje z innymi wyznaniami chrześcijańskimi.
9. Stosunek prawosławia do ruchu ekumenicznego
10 Wkład prawosławia do zachowania chrześcijańskiego ideału pokoju, braterstwa i wolności we współczesnym świecie.
Według klasycznej definicji wybitnych kanonistów serbskiego Nikodema Milasza i greckiego Amikara Aliviastosa, powszechnie przyjętej przez prawosławne nauczanie kościelne, sobór ekumeniczny (powszechny) jest zgromadzeniem biskupów eparchialnych (diecezjalnych), pasterzy oraz doktorów Kościoła, zebranych możliwie z wszystkich części ortodoksyjnego świata chrześcijańskiego w celu rozpatrzenia i decydowania, pod opieką Ducha Świętego, w kwestiach kościelnych, dotyczących tak wiary jak i życia Kościoła powszechnego. Aby zgromadzenie było uznane jako sobór powszechny, rozważania i decyzje jego uczestników muszą w następstwie zostać przyjęte i zyskać akceptację przez całość (pleroma) Cerkwi.
Historycznie pierwszym soborem ekumenicznym było zgromadzenie w Nicei w 325 r., zwołane przez cesarza Konstantyna. Odpowiedzialni za wspólnoty chrześcijańskie z różnych części całego Imperium (oikumene) mieli za zadanie wypracować wspólne stanowisko wobec kryzysu ariańskiego i zapewnić pokój religijny w cesarstwie. Ostatni sobór, przyjęty i uznany jako powszechny, odbył się w 787 r. w Nicei. Potwierdzał on wobec ikonoklazmu chrystologiczne nauczanie wcześniejszych soborów, realizm wcielenia odwiecznego Słowa i wytyczył drogę rozwoju roli ikony w życiu i wierze prawosławnych chrześcijan. Wysokie znaczenie, aczkolwiek nie powszechnie uznane jako ekumeniczne, zyskały w prawosławnym chrześcijaństwie jeszcze 3 synody: konstantynopolitański z lat 879–880 r, rehabilitujący patriarchę Focjusza, synody w Konstantynopolu z lat 1341–1351 uznające ortodoksyjność hezychazmu i nauki o przebóstwieniu św. Grzegorza Palamasa i potępiające Barlaama Kalabryjskiego oraz synod jerozolimski z 1672 r. poświęcony relacjom do Reformacji i Rzymu oraz ustalający wschodni kanon Pisma.
Współcześnie pierwsza próba zwołania panprawosławnego soboru została podjęta bez sukcesu przez patriarchę ekumenicznego Joachima III w 1901 r. pragnącego stonować napięcia między poszczególnymi Cerkwiami autokefalicznymi w czasach rozwijających się na Wschodzie nacjonalizmów. Do idei powrócono w 1961 r. podczas konferencji panprawosławnej na wyspie Rhodos zwołanej przez patriarchę ekumenicznego Athenagorasa. Po wielu latach przygotowań wszelkie prace ustały w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Trudności w ustaleniu tematów obrad i wspólnych celów stawianych przed soborem, a bezpośrednio napięcia z patriarchatem moskiewskim spowodowane uczestnictwem w pracach nieuznawanej przezeń autonomicznej Cerkwi estońskiej, spowodowały zwieszenie wszelkich prac 15 lat temu. Wszechprawosławna konferencja zwierzchników Cerkwi z października ub. r. oraz wczorajsze listy patriarchalne na nowo otwierają trudną drogę przed prawosławnymi chrześcijanami.
:: ekumenizm.pl: Prawosławni zobowiązują się do większej jedności