Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Sanok: Abp Martyniak konsekrował nowy ołtarz


Abp Jan Mar­ty­niak, metro­po­li­ta prze­­my­­sko-war­sza­w­ski Kościo­ła grec­ko­ka­to­lic­kie­go, kon­se­kro­wał nowy ołtarz w cer­kwi św. Dymi­tra w Sano­­ku-Dąbró­w­ce. Poświę­ce­nie ołta­rza zawie­ra głę­bo­ką sym­bo­li­kę, odwo­łu­je się do ostat­nich wyda­rzeń z życia Chry­stu­sa – wyja­śnia o. Ire­ne­usz Kon­drów, gospo­darz uro­czy­sto­ści i pro­boszcz para­fii grec­ko­ka­to­lic­kiej w Sano­ku. — Opa­sa­nie ołta­rza powro­zem odno­si się do zwią­za­nia Chry­stu­sa w cza­sie poj­ma­nia, wbi­cie drew­nia­nych koł­ków w blat ołta­rza nawią­zu­je do przy­bi­cia Chry­stu­sa gwoźdź­mi do krzy­ża. Wyla­nie […]


Abp Jan Mar­ty­niak, metro­po­li­ta prze­my­sko-war­szaw­ski Kościo­ła grec­ko­ka­to­lic­kie­go, kon­se­kro­wał nowy ołtarz w cer­kwi św. Dymi­tra w Sano­ku-Dąbrów­ce. Poświę­ce­nie ołta­rza zawie­ra głę­bo­ką sym­bo­li­kę, odwo­łu­je się do ostat­nich wyda­rzeń z życia Chry­stu­sa – wyja­śnia o. Ire­ne­usz Kon­drów, gospo­darz uro­czy­sto­ści i pro­boszcz para­fii grec­ko­ka­to­lic­kiej w Sano­ku. — Opa­sa­nie ołta­rza powro­zem odno­si się do zwią­za­nia Chry­stu­sa w cza­sie poj­ma­nia, wbi­cie drew­nia­nych koł­ków w blat ołta­rza nawią­zu­je do przy­bi­cia Chry­stu­sa gwoźdź­mi do krzy­ża. Wyla­nie na pod­sta­wę ołta­rza wody, wina oraz wody róża­nej ma odnie­sie­nie do zło­że­nia cia­ła Zba­wi­cie­la w gro­bie i namasz­cze­nia go.

Uro­czy­sto­ści, któ­re odby­ły się 8 grud­nia, roz­po­czę­ły się od rytu poświę­ce­nia ołta­rza. Głów­nym kon­se­kra­to­rem był abp Mar­ty­niak, poma­ga­li mu kapła­ni obrząd­ku bizan­tyń­sko-ukra­iń­skie­go oraz łaciń­skie­go, któ­rzy byli ubra­ni w spe­cjal­ne stro­je litur­gicz­ne. Poświę­ce­nie zakoń­czy­ło się umiesz­cze­niem w pły­cie ołta­rza reli­kwii bł. Joza­fa­ta Kocy­łow­skie­go (1876–1947), bisku­pa prze­my­skie­go obrząd­ku grec­ko­ka­to­lic­kie­go i męczen­ni­ka za wia­rę. Na zakoń­cze­nie obrzę­du na ołta­rzu usta­wio­no taber­na­ku­lum do prze­cho­wy­wa­nia Naj­święt­sze­go Sakra­men­tu zano­szo­ne­go cho­rym oraz namasz­czo­no ścia­ny świą­ty­ni, pokro­pio­no je wodą świę­co­ną i oka­dzo­no.


Następ­nie roz­po­czę­ła się Litur­gia św. Jana Chry­zo­sto­ma, czy­li msza św., któ­rej rów­nież prze­wod­ni­czył abp Mar­ty­niak. W homi­lii pod­kre­ślił on, że naj­waż­niej­szym i naj­święt­szym miej­scem w świą­ty­ni jest ołtarz, dla­te­go znaj­du­je się on za iko­no­sta­sem. „Nad ołta­rzem pochy­la się całe nie­bo, a iko­ny są jego czę­ścią” – powie­dział metro­po­li­ta.


„Nasza cer­kiew zosta­ła wzbo­ga­co­na o nowe iko­ny dwu­na­stu apo­sto­łów, daro­wa­ne przez ano­ni­mo­we­go ofia­ro­daw­cę oraz tzw. iko­ny głów­ne, któ­re otrzy­ma­li­śmy od brat­niej para­fii rzym­sko­ka­to­lic­kiej w Nowo­tań­cu koło Sano­ka” – dodał o. Kon­drów.


Uro­czy­sto­ści zgro­ma­dzi­ły wie­lu wier­nych i kapła­nów z Kościo­ła grec­ko­ka­to­lic­kie­go, któ­rzy przy­je­cha­li z sąsied­nich deka­na­tów. Obec­ni byli o. Jan Pip­ka — dzie­kan kry­nic­ko-kra­kow­ski, o. Bog­dan Ste­pan — dzie­kan prze­my­ski, o. Miron Micha­li­szyn — pro­boszcz z Rze­szo­wa, o. Jan Hałusz­ka — pro­boszcz z Mokre­go, o. Bog­dan Kru­pa z Prze­my­śla, o. Bog­dan Kisz­ko z Komań­czy i o. Andrzej Żuraw — dzie­kan Sano­ki.


Eku­me­nicz­ny cha­rak­ter uro­czy­sto­ści pod­kre­śli­ła obec­ność dusz­pa­ste­rzy i wier­nych z brat­nich Kościo­łów z Sano­ka: ks. dzie­ka­na Ryszar­da Rawic­kie­go z Kościo­ła pol­sko­ka­to­lic­kie­go; wier­nych Kościo­ła pra­wo­sław­ne­go; wier­nych i kapła­nów z Kościo­ła rzym­sko­ka­to­lic­kie­go: ks. Micha­ła Błasz­kie­wi­cza z para­fii Naro­dze­nia NMP, ks. dzie­ka­na Andrzej Ski­by z para­fii Prze­mie­nie­nia Pań­skie­go i o. Sta­ni­sła­wa Gli­sty OFM­Conv z para­fii fran­cisz­kań­skiej Pod­wyż­sze­nia Krzy­ża Świę­te­go. Uro­czy­sto­ści uświet­nił występ chó­ru z para­fii grec­ko­ka­to­lic­kiej w Svid­ni­ku na Sło­wa­cji. Pier­wot­na cer­kiew św. Dymi­tra w Sano­ku-Dąbrów­ce zosta­ła wznie­sio­na przed rokiem 1573, obec­ną świą­ty­nię zbu­do­wa­no w roku 1867. Pierw­szą po II woj­nie świa­to­wej litur­gię grec­ko­ka­to­lic­ką spra­wo­wa­no w niej w grud­niu 1995 roku. Do cer­kwi w 1982 roku dobu­do­wa­no kościół, któ­ry stał się sie­dzi­bą nowej para­fii rzym­sko­ka­to­lic­kiej Naro­dze­nia NMP.


Kościół grec­ko­ka­to­lic­ki w Pol­sce two­rzy jed­na metro­po­lia prze­my­sko-war­szaw­ska, do któ­rej nale­ży archi­die­ce­zja prze­my­sko-war­szaw­ska oraz die­ce­zja wro­cław­sko-gdań­ska. Sto­li­ca metro­po­lii znaj­du­je się w Prze­my­ślu. Para­fia w Sano­ku-Dąbrów­ce nale­ży do deka­na­tu sanoc­kie­go, jed­ne­go z sze­ściu w archi­die­ce­zji prze­my­sko-war­szaw­skiej.


Na zdj.: uro­czy­sto­ści kon­se­kra­cji ołta­rza w cer­kwi św. Dymi­tra w Sano­ku-Dąbrów­ce, 8 grud­nia 2005 r. /fot. Witold Pobie­dziń­ski

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.