Stolica Apostolska: chrzest feministyczny nieważny
- 1 marca, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Stolica Apostolska opublikowała wczoraj dokument dotyczący pytania o ważność sakramentu chrztu, udzielanego przy użyciu formuł zwanych w krajach anglojęzycznych “feministycznymi”, w których nie wymienia się w sposób jasny trzech osób Trójcy: Ojca i Syna, i Ducha Św. oraz skutków kanonicznych takiego chrztu.Kongregacja Nauki Wiary udostępniła wczoraj dokument w którym potwierdza nieważność sakramentu chrztu sprawowanego przy użyciu formuł: “I baptize you in the name of the […]
Stolica Apostolska opublikowała wczoraj dokument dotyczący pytania o ważność sakramentu chrztu, udzielanego przy użyciu formuł zwanych w krajach anglojęzycznych “feministycznymi”, w których nie wymienia się w sposób jasny trzech osób Trójcy: Ojca i Syna, i Ducha Św. oraz skutków kanonicznych takiego chrztu.
Kongregacja Nauki Wiary udostępniła wczoraj dokument w którym potwierdza nieważność sakramentu chrztu sprawowanego przy użyciu formuł: “I baptize you in the name of the Creator, and of the Redeemer, and of the Sanctifier” (“Ja Ciebie chrzczę w imię Stworzyciela i Odkupiciela i Uświęciciela”) oraz “I baptize you in the name of the Creator, and of the Liberator, and of the Sustainer” (“ja ciebie chrzczę w imię Stworzyciela, i Wyzwoliciela, i Ożywiciela”).
Chodzi o formuły używane w grupach zaangażowanych feministycznie w krajach anglojęzycznych, choć oczywiście nie ze względu na język, lecz treści, które to sformułowanie wyraża. “Język inkluzywny” unika — w kontekście języka angielskiego — używania klasycznej formuły “w imię ojca i Syna, i Ducha Świętego” — gdyż uważana jest za zbyt jednoznacznie męską.
Watykański dokument opublikowany jest z aprobatą Benedykta XVI i podpisany przez prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kard. Williama Levadę i sekretarza abp. Angelo Amato SDB.
Nota wyjaśniająca udostępniona przez Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej podpisane przez mons. Antonio Mirallesa, profesora teologii dogmatycznej na Papieskim Uniwersytecie Św. Krzyża w Rzymie, wyjaśnia motywy, dla których Kościół katolicki nie uznaje prawomocności odrzuconych formuł sprawowania sakramentu chrztu.
W posłuszeństwie poleceniu Chrystusa zawartemu w Ewangelii Mateusza, wyjaśnia teolog, “w Magisterium Kościoła znajdujemy stałe i niezmienne nauczanie, że prawdziwego chrztu udziela się w imię ojca i Syna i Ducha Świętego”.
“Formuła chrzcielna musi wyrażać w sposób adekwatny wiarę trynitarną Kościoła: nie wystarcza formuły bliskoznaczne”, podkreśla. Wersje formuły chrzcielnej unikające biblijnych określeń Osób Boskich, jako jednoznacznie męskich, i zastępujące je innymi nazwami, podważają wiarę w Trójcę.
Ze swojej strony kard. Urbano Navarette SJ, były rektor Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie opublikował komentarz o charakterze prawno-kanonicznym, w którym wyjaśnia, nawiązując do dokumentu Stolicy Apostolskiej, “osoby, które zostały lub zostaną ochrzczone przy użyciu odrzuconych formuł chrzcielnych, w rzeczywistości nie są ochrzczone”.
“Winny więc być traktowane, jeśli chodzi o skutki kanoniczne i duszpasterskie według takich samych kryteriów prawnych, jakie Kodeks prawa kanonicznego przewiduje wobec osób nieochrzczonych.
Wynika między innymi fakt, iż także inne sakramenty, przez nie przyjęte, są nieważne i musza być przyjęte ponownie. W przypadku małżeństwa takich mogą wystąpić sytuacje powodujące problemy dla obu stron, które muszą być rozpatrywane indywidualnie.