Swiatoje Bohojawlenije — Święto Jordanu
- 19 stycznia, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Prawosławni i grekokatolicy posługujący się kalendarzem juliańskim, obchodzą 19 stycznia Swiatoje Bohojawlenije — Krieszczenije Hospoda Boha i Spasa Iisusa Christa, czyli uroczystość Objawienia Pańskiego. To święto ma kilka innych nazw: Jordan, Chrzest Pański, Teofania oraz Epifania. Zalicza się je do grona dwunastu najważniejszych uroczystości w Kościele Wschodnim, o czym świadczy poprzedzająca je wigilia, w czasie której wierni zobowiązani są do ścisłego postu, a w cerkwiach odprawia się tzw. „królewskie godziny” i Liturgię […]
Prawosławni i grekokatolicy posługujący się kalendarzem juliańskim, obchodzą 19 stycznia Swiatoje Bohojawlenije — Krieszczenije Hospoda Boha i Spasa Iisusa Christa, czyli uroczystość Objawienia Pańskiego.
To święto ma kilka innych nazw: Jordan, Chrzest Pański, Teofania oraz Epifania. Zalicza się je do grona dwunastu najważniejszych uroczystości w Kościele Wschodnim, o czym świadczy poprzedzająca je wigilia, w czasie której wierni zobowiązani są do ścisłego postu, a w cerkwiach odprawia się tzw. „królewskie godziny” i Liturgię świętą.
W dzień święta sprawowana jest tzw. „Wieczernia” iLiturgia święta, po niej następuje uroczysta procesja nad brzeg rzeki, która jest symbolicznym Jordanem. Na koniec następuje „Wielikaja Agiasma”, czyli „Wielkie Poświęcenie Wody”. Dokonuje się je poprzez trzykrotne zanurzenie krzyża w rzece, jeziorze lub morzu. Kiedy woda jest zamarznięta, w krze wycina się przerębel w kształcie krzyża.
Poświęconą wodę uczestnicy liturgii zabierają do swoich domów, wierząc w jej właściwości uzdrawiające. Dlatego mimo panującego niekiedy mrozu, wiele osób obmywa nią twarz i ręce. Duchowni, którzy po święcie Jordanu zaczynają odwiedzać domy wiernych, do błogosławieństwa mieszkań używają poświęconej w tym dniu wody.
Teologiczne znaczenie tej uroczystości ilustruje ikona Chrztu Pańskiego, na której prawie nagi Chrystus, stojący w wodach Jordanu, dał się ogołocić ze wszystkiego, aby zbawić człowieka. Woda jest symbolem grobu i zarazem łona: w wodzie umiera to, co stare i grzeszne, aby narodziło się to, co nowe i czyste. Chrystus, zanurzając się w wodach Jordanu, zgodnie z wolą Ojca, symbolicznie przyjął na siebie grzechy całej ludzkości oraz uświęcił Sobą wodę i cały świat. W czasie Chrztu Chrystusa zmieniło się znaczenie wody: już nie są to śmiercionośne fale potopu, lecz dające zbawienie źródła „wody żywej”. W czasie Chrztu Pańskiego następuje także „Bohojawlenije”, Teofania, czyli Objawienie się Trójcy Świętej. Obecność Boga Ojca przedstawiona jest za pomocą koła widocznego u góry ikony lubna dłoni Chrystusa, a Duch Święty pod postacią gołębia spoczywa na Jego głowie.
W sanockiej cerkwi prawosławnej prawie pięciogodzinne uroczystości rozpoczęły się wcześnie rano, przewodniczył im arcybiskup Adam Dubec, ordynariusz archidiecezji przemysko-nowosądeckiej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Po mszy świętej wierni ulicami miasta przeszli nad San, gdzie poświęcono wodę. Mimo panującego kilkustopniowego mrozu, wielu wiernych wzięło udział w tej uroczystości. Zgodnie z ekumeniczną tradycją, w prawosławnym święcie Jordanu uczestniczyli także grekokatolicy i katolicy, zaś prawosławni na te uroczystości przybyli nie tylko z Sanoka, ale również z innych miejscowości Podkarpacia i Polski.
Na zdjęciach: Abp Adam Dubec w trakcie obrzędu poświęcenia wody — Święto Jordanu w Sanoku, 19 stycznia 2005 r. /fot. Witold Pobiedziński