Święto Jordanu u chrześcijan wschodnich
- 21 stycznia, 2006
- przeczytasz w 3 minuty
Chrześcijanie z Kościoła prawosławnego i Kościoła greckokatolickiego, posługujący się kalendarzem juliańskim, przeżywali jedno z najstarszych i najważniejszych świąt — uroczystość Chrztu Pańskiego, zwaną popularnie świętem Jordanu. Uroczystość ta, nazywana również świętem Epifanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z tzw. dwunastu wielkich świąt w Kościele wschodnim. Według kalendarza juliańskiego obchodzona jest 6 stycznia (19 stycznia według kalendarza gregoriańskiego). Święto Jordanu rozpoczyna się w cerkwiach, […]
Chrześcijanie z Kościoła prawosławnego i Kościoła greckokatolickiego, posługujący się kalendarzem juliańskim, przeżywali jedno z najstarszych i najważniejszych świąt — uroczystość Chrztu Pańskiego, zwaną popularnie świętem Jordanu. Uroczystość ta, nazywana również świętem Epifanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z tzw. dwunastu wielkich świąt w Kościele wschodnim. Według kalendarza juliańskiego obchodzona jest 6 stycznia (19 stycznia według kalendarza gregoriańskiego).
Święto Jordanu rozpoczyna się w cerkwiach, gdzie sprawowana jest Boska Liturgia, czyli msza św., według Liturgii św. Bazylego Wielkiego, która odprawia się tylko dziesięć razy w roku. Po nabożeństwie kapłani i wierni z krzyżem, trójramiennym świecznikiem, ikonami oraz chorągwiami udają się w procesji do najbliższej rzeki. Jeśli w pobliżu nie ma zbiornika wodnego, wtedy w świątyniach stawia się naczynia z wodą. Następnie odbywa się ceremonia poświęcenia wody poprzez trzykrotne zanurzenie w niej świecznika i krzyża. Zebrani obmywają twarze poświęconą już wodą, piją ją i zabierają do domów, gdzie gospodarz obchodzi całe gospodarstwo i kropi je poświęconą wodą.
Na Podkarpaciu główne uroczystości Objawienia Pańskiego w Kościele greckokatolickim miały miejsce w soborze archikatedralnym. Przewodniczył im abp Jan Martyniak, metropolita przemysko-warszawski. Zgodnie z wieloletnią tradycja, w święcie Jordanu uczestniczyli także wierni i duchowni Kościoła łacińskiego, na czele z abp. Józefem Michalikiem, metropolitą przemyskim. Obecni byli także przedstawiciele rodziny franciszkańskiej – reformaci i franciszkanie. Święto Jordanu odbyło się nie tyko w największych miastach Podkarpacia, w Przemyślu i Rzeszowie, ale również wszędzie tam, gdzie żyją wierni Kościoła greckokatolickiego i Kościoła prawosławnego. Zgodnie z ekumeniczną tradycją, w wielu miejscowościach w Jordanie biorą wspólnie udział prawosławni i katolicy dwóch obrządków. Na Podkarpaciu, mimo dużego mrozu i padającego śniegu, w uroczystościach Objawienia Pańskiego wzięło udział kilka tysięcy wiernych.
W Sanoku Jordan obchodzony był w dwóch Kościołach. Po południu, w katolickiej cerkwi św. Dymitra obrządku bizantyńsko-ukraińskiego, liturgii przewodniczył proboszcz ks. Ireneusz Kondrów. W uroczystościach wzięli udział także wierni obrządku łacińskiego wraz z o. Stanisławem Glistą OFMConv z franciszkańskiej parafii Podwyższenia Krzyża Świętego. Ekumeniczny charakter święta podkreślała obecność ks. Ryszarda Rawickiego, proboszcza polskokatolickiej parafii Matki Bożej Różańcowej w Sanoku.Kilkugodzinne święto Jordanu odbyło się do południa w cerkwi katedralnej Trójcy Świętej w Kościele prawosławnym. Wierni przeszli procesyjnie nad San, gdzie odbył się obrzęd poświęcenie wody, któremu przewodniczył proboszcz ks. Jan Antonowicz. Jak co roku, na Jordan do Sanoka przyjechało wielu chrześcijan z różnych miejscowości w Polsce. W święcie wzięli udział wyznawcy Chrystusa innych wyznań.