Symbol Wiary
- 19 maja, 2009
- przeczytasz w 3 minuty
Nakładem Wydawnictwa Warszawskiej Metropolii Prawosławnej ukazał się przekład jednej z prac znanego prawosławnego amerykańskiego teologa, zmarłego w 1983 r. o. Aleksandra Schmemanna pt. „Symbol Wiary”. Ta właśnie wyjątkowa modlitwa jest przedmiotem rozważań o. Aleksandra Schmemanna, jednego z najbardziej znanych teologów prawosławnych drugiej połowy XX wieku, zmarłego w 1983 roku. Symbol Wiary to modlitwa szczególna. Zawiera ona naukę o tym, jak i w co chrześcijanin obowiązany jest wierzyć. […]
Nakładem Wydawnictwa Warszawskiej Metropolii Prawosławnej ukazał się przekład jednej z prac znanego prawosławnego amerykańskiego teologa, zmarłego w 1983 r. o. Aleksandra Schmemanna pt. „Symbol Wiary”. Ta właśnie wyjątkowa modlitwa jest przedmiotem rozważań o. Aleksandra Schmemanna, jednego z najbardziej znanych teologów prawosławnych drugiej połowy XX wieku, zmarłego w 1983 roku.
Symbol Wiary to modlitwa szczególna. Zawiera ona naukę o tym, jak i w co chrześcijanin obowiązany jest wierzyć. Jest swoistym encyklopedycznym, krótkim zbiorem podstawowych prawd wiary. Nazywany jest on również „wyznaniem wiary”, bowiem streszcza wiarę wyznawaną przez chrześcijan, oraz „credo”, ponieważ z reguły rozpoczyna się od słowa „Wierzę”.
Polskojęzyczny przekład książeczki o. Aleksandra pt. „Symbol Wiary” ukazał się jeszcze w 1996 roku w wydawnictwie „Orthdruk”. Ponieważ jego nakład już się wyczerpał, a zainteresowanie publikacją wciąż istnieje, Wydawnictwo Warszawskiej Metropolii Prawosławnej postanowiło wydać tę książkę ponownie, zmieniając i czyniąc bardziej atrakcyjną szatę graficzną.
Jeszcze przed przejściem do analizy dokonanej przez o. Aleksandra, tłumacz we wstępie przypomina słowa św. Cyryla Jerozolimskiego o Symbolu Wiary: „Ta synteza wiary nie została ułożona według ludzkich opinii, ale z całego Pisma Świętego wybrano to, co najważniejsze, aby podać w całości jedną naukę wiary. Jak ziarno gorczycy zawiera w maleńkim nasionku wiele gałęzi, tak samo streszczenie wiary zamyka w kilku słowach całe poznanie prawdziwej pobożności zawartej w Starym i Nowym Testamencie”. Przypomina też, że „w ciągu wieków w odpowiedzi na potrzeby różnych epok sformułowano wiele wyznań lub symboli wiary, poczynając od symboli chrzcielnych Cerkwi apostolskich i starożytnych, poprzez symbole niektórych synodów i soborów, aż po symbole niektórych rzymskich papieży”. Tymczasem Cerkiew prawosławna niezmiennie wyraża i przekazuje swą wiarę w Nicejsko-Konstantynopolitańskim Symbolu Wiary, który swój wielki autorytet czerpie stąd, iż jest owocem dwóch pierwszych Soborów Powszechnych (Nicea – 325 r. i Konstantynopol – 381 r.). Zatwierdzony ostatecznie na III Soborze Powszechnym w Efezie w 431 r., Symbol ten od tej pory pozostaje w Cerkwi prawosławnej niezmienny.
Symbol Wiary składa się z dwunastu artykułów (liczba ta symbolizuje całość wiary apostolskiej), jak poszczególne jego części niejednokrotnie nazywają Ojcowie Cerkwi. Każdy z tych artykułów o. Aleksander Schmemann poddaje w swym opracowaniu skrupulatnej analizie, niektóre spośród nich dzieląc jeszcze na kilka elementów. I tak od nauki o Bogu Ojcu (art. 1) przechodzi do nauki o Synu Bożym – Jezusie Chrystusie (art. 2–7), a następnie Duchu Świętym (art. 8). Dalej sukcesywnie rozwija sens kolejnych artykułów, mówiących o Cerkwi Chrystusowej i Jej sakramentach (art. 9–10), rozważania swoje kończąc analizą dwóch ostatnich artykułów Symbolu Wiary, traktujących o przyszłym życiu ludzi (art. 11–12).
Co ważne, autor wszystko to czyni w sposób wyjątkowo prosty, przystępny dla każdego czytelnika bez względu na wiek czy wyznanie. W celu zwiększenia przejrzystości prezentowanego tekstu wprowadzono większą liczbę akapitów oraz wyróżniono cytaty kursywą.
Ponadto cytaty zaczerpnięte z Pisma Świętego zostały opatrzone odnośnikami, których pozbawiona jest rosyjska wersja pracy. Wprowadzono również aneks, w którym czytelnik odnajdzie tekst Symbolu Wiary w trzech wersjach językowych: cerkiewno-słowiańskiej oryginalnej, cerkiewno-słowiańskiej pisanej cyrylicą oraz jego polski przekład. Przekład wzbogacają również reprodukcje trzech kilkusetletnich ikon ilustrujących za pomocą kolorów poszczególne artykuły Symbolu Wiary.
Książkę można nabyć m.in. w siedzibie Wydawnictwa w Białymstoku (ul. Św. Mikołaja 5, tel./fax: 085–744-36–46, e‑mail: wiadomości@orthodox.bialystok.pl) oraz w sklepie internetowym www.sklep.cerkiew.pl