Watykańskie tak dla Drogi Neokatechumenalnej
- 16 czerwca, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Papieska Rada ds. świeckich oficjalnie i ostatecznie zatwierdziła statut Drogi Neokatechumenalnej, misyjnego ruchu odnowy w Kościele rzymskokatolickim. Droga neokatechumentalna, powstała w 1964 r. w Hiszpanii i rozpowszechniona dziś na całym świecie, formalnie uznana została przez Stolicę Apostolska jako “uprawnione narzędzie” dla “dobra całego Kościoła” powszechnego, kończąc etap rozpoznawania charyzmatu ruchu oraz jego miejsca i roli w Kościele rzymskokatolickim.Stolica Apostolska w zeszły piątek przekazała odpowiedzialnym za ruch dekret zatwierdzający definitywnie […]
Papieska Rada ds. świeckich oficjalnie i ostatecznie zatwierdziła statut Drogi Neokatechumenalnej, misyjnego ruchu odnowy w Kościele rzymskokatolickim. Droga neokatechumentalna, powstała w 1964 r. w Hiszpanii i rozpowszechniona dziś na całym świecie, formalnie uznana została przez Stolicę Apostolska jako “uprawnione narzędzie” dla “dobra całego Kościoła” powszechnego, kończąc etap rozpoznawania charyzmatu ruchu oraz jego miejsca i roli w Kościele rzymskokatolickim.
Stolica Apostolska w zeszły piątek przekazała odpowiedzialnym za ruch dekret zatwierdzający definitywnie Statuty Drogi neokatechumenalnej. Dekret podpisany przez kard. Stanisława Ryłko, przewodniczącego Papieskiej Rady ds. świeckich, wzywa “niech statut Drogi Neokatechumenalnej, zatwierdzony teraz w formie definitywnej, stanie się uprawnionym narzędziem służbie tej rzeczywistości kościelnej, tak aby dalej przyczyniała się do dobra całego Kościoła”. Odwołuje się w tym do idei wyrażonej w 2006 r. przez papieża Benedykta XVI, który wezwał liderów ruchu do rozwoju ich “działania misyjnego” w komunii “z Kościołami partykularnymi, w których działacie, zachowując w pełni bogactwo charyzmatów, które Pan wzbudził”.
Statut Drogi Neokatechumenalnej był zatwierdzony w 2002 r. “ad experimentum”, czyli tymczasowo, na okres pięcioletni. Przez cały ubiegły rok trwały dyskusje nad zatwierdzeniem definitywnym Statutów: najwięcej pytań budziły praktyki liturgiczne Drogi, zwłaszcza sposób przyjmowania Komunii św. podczas Eucharystii oraz rola i miejsce grup formacyjnych Drogi w lokalnej wspólnocie kościelnej.
Ostatecznie najpoważniejsza zmianą wprowadzoną do Statutu Drogi Neokatechumenalnej w stosunku do tekstu “ad experimentum’ jest sposób przyjmowania Komunii św. Od tej chwili podczas liturgii eucharystycznej sprawowanej w Drodze Komunię św. pod obydwoma postaciami przyjmować się będzie na stojąco, a nie w postawie siedzącej jak dotychczas. Wierni uczestniczący pozostają na swoich miejscach, nie podchodząc procesjonalnie do ołtarza. Przewodniczący zgromadzenia udziela Komunii podchodząc do każdego w uczestników liturgii.Pozostają w mocy wszystkie inne szczegółowe normy liturgiczne przeznaczone dla celebracji eucharystycznej, nabożeństwa Słowa i sprawowania pokuty w grupach neokatechumenalnych. Statuty podkreślają, iż liturgia sprawowana w grupach Drogi neokatechumenalnej, po I nieszporach niedzielnych (czyli w sobotę wieczorem w kalendarzu cywilnym), stanowi integralna część liturgicznego życia parafii i ma być otwarta dla wszystkich wiernych, nie tylko dla uczestników Drogi.
Droga Neokatechumenalna powstała w 1964 r. w Hiszpanii, obecna dziś w 107 krajach całego świata, obejmuje 19 tys. małych wspólnot, w 5700 parafii 1200 diecezji Kościoła katolickiego. Charyzmat Drogi wyróżnia się niezwykle silnym duchem misyjnym w najbardziej zsekularyzowanych rejonach globu. Członkowie ruchu, po wieloletnim procesie katechetycznym i formacyjnym, zostają wezwani na pewien czas do służby jako wędrowni katechiści. Droga neokatechumalna prowadzi także ponad 70 wyższych seminariów duchownych kształcących dla Ruchu księży na całym świecie.
Tekst statutów Drogi neokatechumenalnej (j. włoski, format Word)