Kościoły wschodnie

Powrót do Rzymu i własne patriarchaty


Nie­rzym­sko­ka­to­lic­cy bisku­pi powin­ni pod­po­rząd­ko­wać się papie­żo­wi, a papież powi­nien się pod­po­rząd­ko­wać bisku­pom – napi­sał w pre­sti­żo­wym dzien­ni­ku Frank­fur­ter All­ge­me­ine Zeitung (FAZ) Klaus Ber­ger (na zdj.), pro­fe­sor Nowe­go Testa­men­tu na wydzia­le Teo­lo­gii Ewan­ge­lic­kiej Uni­wer­sy­te­tu Heidel­berg. Teo­log pro­po­nu­je, aby wyzna­nio­wą toż­sa­mość każ­de­go z Kościo­łów zacho­wać poprzez usta­no­wie­nie patriar­cha­tów z wła­snym porząd­kiem litur­gicz­nym oraz praw­nym. Mia­ło­by to być wzo­ro­wa­ne na sto­sun­ku Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go do nie­któ­rych Kościo­łów tra­dy­cji wschod­niej. […]


Nie­rzym­sko­ka­to­lic­cy bisku­pi powin­ni pod­po­rząd­ko­wać się papie­żo­wi, a papież powi­nien się pod­po­rząd­ko­wać bisku­pom – napi­sał w pre­sti­żo­wym dzien­ni­ku Frank­fur­ter All­ge­me­ine Zeitung (FAZ) Klaus Ber­ger (na zdj.), pro­fe­sor Nowe­go Testa­men­tu na wydzia­le Teo­lo­gii Ewan­ge­lic­kiej Uni­wer­sy­te­tu Heidel­berg. Teo­log pro­po­nu­je, aby wyzna­nio­wą toż­sa­mość każ­de­go z Kościo­łów zacho­wać poprzez usta­no­wie­nie patriar­cha­tów z wła­snym porząd­kiem litur­gicz­nym oraz praw­nym. Mia­ło­by to być wzo­ro­wa­ne na sto­sun­ku Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go do nie­któ­rych Kościo­łów tra­dy­cji wschod­niej. W ten spo­sób moż­li­wa sta­ła­by się nie tyl­ko gościn­ność eucha­ry­stycz­na, ale peł­na komu­nia podzie­lo­nych Kościo­łów.

Gdy­by pro­po­zy­cja Bege­ra zna­la­zła­by przy­chyl­ność wśród przy­wód­ców kościel­nych mie­li­by­śmy przy­kła­do­wo Patriar­chat Świa­to­we­go Alian­su Refor­mo­wa­ne­go czy też Świa­to­wej Fede­ra­cji Lute­rań­skiej, któ­ry uzna­wał­by hono­ro­wy auto­ry­tet Rzy­mu. Ber­ger uwa­ża, że patriar­cha­ty mogły­by zacho­wać pra­wo do ordy­no­wa­nia kobiet.


Podzia­ły ata­kiem na Boga


Według heidel­ber­skie­go teo­lo­ga pod­po­rząd­ko­wa­nie musi być obu­stron­ne i szcze­re. Pod­po­rząd­ko­wa­nie się jest jak młyn, któ­ry zgnia­ta wszyst­ko, co nie jest istot­ne, w szcze­gól­no­ści zaś masę emo­cji, dzie­lą­cych Kościo­ły. Każ­dy podział jest bez­po­śred­nim ata­kiem na Boga – twier­dzi pro­fe­sor Ber­ger.


Klaus Ber­ger uwa­ża, że chrze­ści­jań­stwo powin­no, pod prze­wod­nic­twem papie­ża, prze­dys­ku­to­wać wspól­nie tema­ty abor­cji, euta­na­zji, ochro­ny rodzi­ny i homo­sek­su­ali­zmu, oraz wyra­żać swo­je sta­no­wi­sko jed­nym gło­sem.


Kato­lik na wygna­niu


Klaus Ber­ger ucho­dzi za jed­ne­go z naj­bar­dziej kon­ser­wa­tyw­nych teo­lo­gów, nale­żą­cych do Kościo­ła ewan­ge­lic­kie­go, któ­re­mu czę­sto zarzu­ca się zbyt kato­li­cy­zu­ją­ce ten­den­cje. W wywia­dach Ber­ger wie­lo­krot­nie wypo­wia­dał się prze­ciw­ko inter­ko­mu­nii ewan­ge­li­ków z rzym­ski­mi kato­li­ka­mi, w peł­ni utoż­sa­mia­jąc się ze sta­no­wi­skiem Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go. Sam o sobie mówi, że jest “kato­li­kiem na wygna­niu.”


W Pol­sce uka­za­ły się nie­któ­re książ­ki Ber­ge­ra, w tym „Po co Jezus umarł na krzy­żu?” w wydaw­nic­twie “W dro­dze”. Ostat­nią, naj­bar­dziej zna­ną książ­ką Bege­ra, inten­syw­nie rekla­mo­wa­ną na kon­ser­wa­tyw­nych por­ta­lach kato­lic­kich, jest „Jezus”. W książ­ce tej Ber­ger kry­ty­ku­je m.in. libe­ral­ną egze­ge­zę biblij­ną i pod­kre­śla ekle­zjo­lo­gicz­ny wymiar wia­ry chrze­ści­jań­skiej.


:: Ekumenizm.pl: Eku­me­nicz­ne papie­stwo

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.