Święta Bożego Narodzenia w tradycji wschodniej
- 7 stycznia, 2007
- przeczytasz w 3 minuty
Chrześcijanie tradycji wschodniej przeżywają święta Bożego Narodzenia, które rozpoczęły się 6 stycznia Wigilią, a zakończą 19 stycznia Jordanem. Chrześcijanie tradycji wschodniej, posługujący się kalendarzem juliańskim, 6 stycznia zakończyli 40-dniowy post Filipowy, spotykając się w rodzinach na uroczystej Wigilii. Wieczerza rozpoczęła się od modlitwy i łamania się przyniesioną z cerkwi prosforą, odpowiednikiem zachodniego opłatka, symbolizującym dwie natury Chrystusa, boską i ludzką. 6 stycznia […]
Chrześcijanie tradycji wschodniej przeżywają święta Bożego Narodzenia, które rozpoczęły się 6 stycznia Wigilią, a zakończą 19 stycznia Jordanem. Chrześcijanie tradycji wschodniej, posługujący się kalendarzem juliańskim, 6 stycznia zakończyli 40-dniowy post Filipowy, spotykając się w rodzinach na uroczystej Wigilii. Wieczerza rozpoczęła się od modlitwy i łamania się przyniesioną z cerkwi prosforą, odpowiednikiem zachodniego opłatka, symbolizującym dwie natury Chrystusa, boską i ludzką.
6 stycznia wieczorem w cerkwiach odprawiane były specjalne nabożeństwa, przygotowujące do świąt Bożego Narodzenia.
7 stycznia rano wierni spotkali się w cerkwiach na Liturgii Świętej (mszy św.), sprawowanej według kanonu św. Bazylego Wielkiego, używanego w ciągu roku tylko dziesięć razy, w czasie największych uroczystości. W przeciwieństwie do kościołów rzymskokatolickich, w cerkwiach greckokatolickich i prawosławnych nie ma tradycji inscenizacji żłóbka. Jest natomiast wystawiona ikona Bożego Narodzenia, którą wierni całują, wchodząc do świątyni.
Ukazana na tej ikonie postać Dzieciątka Jezus ma na sobie pieluszki przypominające całun, w który po śmierci krzyżowej okryty był Chrystus, zaś grota narodzenia jest jednocześnie pieczarą grobu Pańskiego.Podobnie jak w kościołach tradycji zachodniej, w cerkwiach znajdują się ustrojone choinki, stojące po obu stronach ikonostasu. Chrześcijanie tradycji wschodniej Boże Narodzenie świętują trzy dni, w czasie których w cerkwiach sprawowane są uroczyste Liturgie i nabożeństwa. Pierwszego dnia wierni wspominają narodzenie Chrystusa, drugiego — życie Matki Boskiej, a trzeciego — św. Szczepana, pierwszego męczennika. Okres Bożego Narodzenia kończy się 19 stycznia świętem Jordanu i błogosławieństwem wody w rzekach, na pamiątkę chrztu Chrystusa w Jordanie.
W Polsce wschodnią tradycję chrześcijaństwa tworzy Kościół prawosławny oraz dwa obrządki Kościoła katolickiego – greckokatolicki i ormiański. Na Podkarpaciu mieszka kilka tysięcy wiernych Kościoła prawosławnego i Kościoła greckokatolickiego, którzy świętują Boże Narodzenie w tym samym czasie.
W Sanoku, stolicy diecezji przemysko-nowosądeckiej Kościoła prawosławnego, Liturgii Świętej w uroczystość Bożego Narodzenia przewodniczył abp Adam Dubec. On także prowadził specjalne nabożeństwo, bezpośrednio poprzedzające mszę św.
Również 7 stycznia sprawowana była Liturgia Święta w cerkwi greckokatolickiej św. Dymitra w Sanoku. Miała ona charakter ekumeniczny, byli na niej obecni wierni Kościoła polskokatolickiego razem z proboszczem ks. Ryszardem Rawickim oraz wierni Kościoła rzymskokatolickiego. Gospodarzem uroczystości był ks. Ireneusz Kondrów, proboszcz tamtejszej parafii greckokatolickiej. Razem z nim mszę św. sprawował o. Stanisław Glista OFMConv, proboszcz franciszkańskiej parafii Podwyższenia Krzyża Świętego, który skierował do zebranych słowo Boże. Na zakończenie Liturgii ks. Kondrów udzielił specjalnego błogosławieństwa, związanego ściśle z tradycją wschodnią. Ks. Kondrów kreślił na czołach osób zebranych w cerkwi znak krzyża pędzelkiem, umaczanym w specjalnym olejku, pobłogosławionym 6 stycznia, w czasie wieczornego czuwania modlitewnego. Oprócz olejku greckokatolicki duchowny pobłogosławił wówczas również owies, wino i prosforę, które zebrani w cerkwi 7 stycznia otrzymali jako pamiątkę uroczystości Bożego Narodzenia.