Etiopski Kościół Katolicki
- 16 listopada, 2003
- przeczytasz w 5 minut
W swych spotkaniach ze starożytnymi Kościołami Wschodu i Afryki misjonarze rzymsko-katoliccy i protestanccy często z premedytacją starali się zmienić, a nawet i zniszczyć, wielowiekowe formy duchowości i liturgii chrześcijańskiej. Grzech pychy i pogardy dla innego typu bycia i życia chrześcijaństwem często towarzyszył i czasem jeszcze do dzisiaj towarzyszy postępowaniu misjonarzy z niby lepszego, świętszego Zachodu. Jednym z wielu tego przykładów może być Etiopski Kościół Katolicki, w którym połowa wiernych modli się poprzez uczestnictwo w liturgii obrządku łacińskiego, a druga połowa w zmienionej odmianie obrządku aleksandryjskiego.
Po omówieniu dwóch prawosławnych (koptyjski i etiopski) i jednego katolickiego (koptyjski) Kościołów obrządku aleksandryjskiego, w tym krótkim artykule pragnę przedstawić ogólną historię etiopskiego (włącznie z erytrejskim) katolicyzmu. Zanim przejdę do historii Kościoła katolickiego w Etiopii, pragnę przypomnieć, że ryt aleksandryjski w rzeczywistości jest obrządkiem pochodzącym z Kairu, stolicy Egiptu, który zastąpił wszystkie inne, dawniej istniejące obrządki egipskie, stając się obrządkiem koptyjskim, który następnie przybrał specyficzną formę wewnątrz Kościoła etiopskiego. Chodzi o liturgię zwaną inaczej liturgią Świętego Marka, a zazwyczaj jej pochodzenie przypisuje się Świętemu Cyrylowi Aleksandryjskiemu, zmarłemu w 444 roku, a chodzi o tę samą liturgię, którą przekazał nam biskup Thumis w Egipcie w dokumencie zwanym “Eucologe de Serapion”, a znalezionym w ruinach klasztoru “Deir Balyzer” w Assiut (Egipt), będącym jednym z najstarszych zachowanych manuskryptów w języku greckim. Katolicyzm do Etiopii przybył wraz z Portugalczykami. Już w XV wieku Portugalczycy zaczęli kolonizować wybrzeże Etiopii, oddziałując również na istniejące tam struktury Kościoła etiopskiego, podobnie jak czynili z Kościołem malabarskim w Indiach, starając się przyłączyć etiopskich chrześcijan do Rzymu. Udało im się dosyć szybko doprowadzić do publicznego uznania wyższości papieża, co zostało zapisane w “Fatha Neghest”, czyli w “Prawie Królewskim”. Negus (król) Lebna Danghel (1508 — 1540) utrzymywał dobre stosunki z papieżami Leonem X i Klemensem VII. Jezuitom i innym misjonarzom katolickim to nie wystarczało i zaczęli latynizować używaną dotychczas w Kościele etiopską odmianę obrządku aleksandryjskiego. Negus Yakob Za-Danghel (1597 — 1607) i Susnejos (1607 — 1632) byli przychylni Kościołowi katolickiemu, aż w końcu w 1622 r. Susnejos, już nawrócony na wiarę misjonarzy, publicznie proklamował katolicyzm jako główną wiarę kraju oraz zawarł unię Kościoła Etiopii z Rzymem. Do tego nawrócenia króla i wywyższenia katolicyzmu najbardziej przyczynił się Jezuita Pedro Paez. W 1632 r. papież Urban VIII wyniósł portugalskiego jezuitę Alfonsa Mendeza na stanowisko patriarchy Etiopii. Narzucona przez Jezuitów latynizacja Kościoła wzmogła się jeszcze bardziej, co doprowadzało do wielkiego niezadowolenia wśród kleru, mnichów i ludności etiopskiej. W 1632 r. umiera Susnejos i na tron wstępuje Fasiledes (1632 — 1667), wielki budowniczy, również i kościołów, zaprojektowanych jeszcze przez architektów jezuickich, których jednak, wraz z innymi misjonarzami katolickimi, karze wyrzucić z Etiopii, zamykając kraj na wpływy Zachodu. Przez jakiś czas, aż do 1797 r., w sposób na wpół legalny działali jeszcze w kraju Augustynianie. W 1788 r. Kongregacja Propagowania Wiary mianowała etiopskiego księdza, Jerzego Egziabehiera, biskupem tytularnym Adulis. Został wyświęcony w Rzymie przez papieża Pius VI w obrządku bizantyjskim, a następnie wysłany do Etiopii z misją, gdzie jednak nie odniósł większego sukcesu. Nastąpił pewien okres bez obecności misjonarzy katolickich i dopiero w 1839 r. do Etiopii dotarli francuscy misjonarze od św. Wincentego a Paulo, którzy zebrali wokół siebie małą wspólnotę. W 1840 r. Rzym wysłał do Etiopii Teodora Abu Karima, Wikariusza Apostolskiego koptów, który jednak też nie odniósł zbyt wielkich sukcesów misyjnych. Tymczasem na czele Kościoła w Etiopii stanął Justino de Jacobis. Przyjął on do wspólnoty katolickiej grupę pogan i chrześcijan z Kościoła prawosławnego. Wszyscy uczestniczyli dotąd w liturgii obrządku łacińskiego, ale gdy pozyskano dla katolicyzmu pewnego żonatego i mającego dzieci kapłana Etiopskiego Kościoła Prawosławnego, to został zatwierdzony również jako katolicki etiopski obrządek oparty na rycie aleksandryjskim. W latach 1846 — 1847 Rzym utworzył w Etiopii dwa wikariaty apostolskie, które zostały powierzone misjonarzom od świętego Wincentego a Paulo i kapucynom. W 1890 r. Włosi podbili Erytreję i już w 1894 r. papież utworzył tam prefekturę apostolską, a w 1913 r. prefekturę apostolską Keffy. Ponieważ liczba katolików rytu etiopskiego (odmiana aleksandryjskiego) szybko rosła, na ich prośbę w 1930 r. utworzono oddzielny ordynariat, niezależny od rytu łacińskiego. Jego siedziba znajdowała się w Asmarze, a ordynariuszem został Etiopczyk. W latach 1935 — 1936 Włosi podbili Etiopię stwarzając bazę dla działalności misjonarzy katolickich, zwłaszcza dla włoskich kapucynów, którzy szybko zdominowali katolicką misję etiopską. Od 1937 r. zostają szybko złożone w Etiopii trzy wikariaty i cztery prefektury apostolskie, a w Erytrei jeden wikariat apostolski i jeden wschodni ordynariat. Z powodu jednak powyżej wspomnianych faktów, katolicyzm w Etiopii był widziany jako wiara obcokrajowców, Włochów, a nie, jak to miało miejsce z prawosławnymi, jako wiara Etiopczyków.Po wypędzeniu Włochów i zakończeniu II Wojny Światowej Watykan dokonał nowych zmian administracyjnych. W 1951 r. został utworzony egzarchat apostolski Addis Abeby, złożony z wikariatu apostolskiego Addis Abeby oraz prefektur apostolskich Desje, Yndeberu, Gonderu i Tigre. Ordynariat dla Erytrei został przekształcony w egzarchat apostolski Erytrei, a egzarchą w Asmarze został biskup Gebre Ijesus Jakob. Dziesięć lat później, w 1961 r., katolicy rytu aleksandryjskiego otrzymali wreszcie konkretną organizację struktur kościelnych, gdyż Rzym ustanowił metropolię Addis Abeby i dwie diecezje jako sufraganie: Asmarę w Erytrei i Addigrat w Tigre. Etiopski Kościół Katolicki obrządku łacińskiego posiada następujące wikariaty apostolskie: Asmara (kapucyni), Harer (kapucyni), Dżimma (misjonarze os św. Wincentego a Paulo), Auasa (misjonarze z Werony), Hosanna (kapucyni) oraz prefekturę apostolską Meka. Od 1985 r. arcybiskup metropolita Addis Abeby, Paulos Tsadua, jest kardynałem. W Addis Abeba istnieje seminarium katolickie. Od 1919 r. istnieje również kolegium etiopskie w Rzymie, założone przez papieża Benedykta XV, a mające na celu kształcenie kleru i elit Etiopskiego Kościoła Katolickiego. Aktualnie w Etiopii żyje ponad 150 tys. katolików, z czego połowa należy do Kościoła katolickiego rytu aleksandryjskiego (jak już wspomniałem, jest to etiopska odmiana tego rytu), a druga połowa do katolickiego Kościoła obrządku łacińskiego. Istnieje też mała wspólnota katolików Kościoła etiopskiego w Ameryce Środkowej, dokładniej w Trynidadzie i Tobago. Mirosław Kropidłowski