Holenderski Kościół Reformowany
- 19 stycznia, 2004
- przeczytasz w 8 minut
Gereformeerde Protestantse Kerk in Nederland, Nederlandse Hervormde Kerk
Wielu osobom kościół reformowany w Holandii kojarzy się ze skrajnym liberalizmem: kobietami pastorami, ordynacją na pastorów homoseksualistów, gejowskimi ślubami oraz podejrzaną, wręcz antytrynitarną teologią oraz pustymi i nudnymi kościołami. Dla innych ewangelicyzm reformowany w Holandii to podstawa światowego konserwatywnego kalwinizmu, kościoły gdzie mężczyźni i kobiety siedzą w ławkach osobno, ubrani na czarno od stóp do skarpetek, śpiewający wyłącznie Psalmy do melodii ułożonych w XVI wieku w Genewie podczas wielogodzinnych nabożeństw oraz fundamentalistyczne patrzenie na świat. Choć trudno sobie to wyobrazić, obie strony mają rację, gdyż Holenderski Kościół Reformowany, mniej lub bardziej udanie łączy oba te nurty wewnątrz jednego organizmu kościelnego.
Początki ewangelicyzmu reformowanego w Holandii
Zjednoczenia dzisiejszej Holandii i Belgii, zwanych wtedy Niderlandami, dokonał cesarz Karol V Habsburg (panujący w latach 1503 — 1555). Ludność Niderlandów dzielił język, gdyż na północy mówiono po niderlandzku i fryzyjsku, podczas gdy na południu dominował francuski.
Myśl reformacyjna zawitała do Niderlandów niezwykle szybko i zaczęła się cieszyć olbrzymią popularnością. Już w 1527 r. ambasador angielski pisał: “jeżeli by trzech mężów przemówiło, dwóch z nich będzie po stronie Lutra”. Karol V będący gorliwym katolikiem nie zamierzał tolerować rozwoju herezji i to właśnie w Niderlandach, a dokładnie w Brukseli 1 lipca 1523 r., spłonęli pierwsi męczennicy protestantyzmu na świecie. Na skutek działań inkwizycji do 1567 r. stracono ponad 1300 osób. Po początkowych sukcesach luteranizmu i anabaptyzmu, w latach czterdziestych XVI wieku na popularności zaczął zyskiwać kalwinizm. W 1544 roku grupka protestantów z Tournai napisała do Strasburga z prośbą o przysłanie im pastora reformowanego. Został nim Pierre Brully uczeń samego Kalwina. Niestety, jego energiczna akcja misyjna zwróciła uwagę władz i rok później został schwytany i spalony na stosie. Rok 1544 uważa się symbolicznie za początek kalwinizmu w Holandii. Pomimo surowych prześladowań liczba kalwinistów systematycznie się zwiększała i w 1561 roku szacowano ich na ok. 100 000. To właśnie w 1561 roku powstało pierwsze wyznanie wiary napisane w Holandii tak zwana Confessio Belgica, której pełna nazwa brzmi “Wyznanie Wiary, sporządzone w zgodzie przez wiernych zebranych w Niderlandach, pragnących żyć według czystej Ewangelii Naszego Pana Jezusa Chrystusa”. O znaczeniu francuskojęzycznego żywiołu protestanckiego może świadczyć fakt, iż była ona napisana właśnie po francusku i dopiero z czasem przełożona na język niderlandzki i fryzyjski.
W 1566 r. w Niderlandach wybuchła “furia ikonoklastów” w wyniku której oczyszczono kilkaset kościołów z obrazów, rzeźb i malowideł. Władze odpowiedziały falą terroru: od nazwiska ówczesnego gubernatora Niderlandów i inicjatora represji, przeszły one do historii pod nazwą “terroru księcia Alby”. W wyniku jego prześladowań życie straciło ponad 1000 osób, a ok. 60 000 opuściło kraj. W 1572 roku na północy kraju wybuchło wielkie powstanie kierowane przez kalwińskiego arystokratę Wilhelma Orańskiego. Początkowo powstańcy odnosili znaczne sukcesy i udało się im nawet wyprzeć z Brukseli znienawidzonego księcia Albę. Jednak prześladowani sami przemienili się w prześladowców i pomimo protestów Orańczyka w miastach, w których przejęli władzę wprowadzali prawdziwie kalwińską dyktaturę, delegalizując katolicyzm, rozpędzając klasztory i zgromadzenia zakonne oraz konfiskując ziemię i majątki kościelne. Zniechęciło to do powstańców umiarkowaną szlachtę z południa oraz katolików, którzy w 1579 r. zawarli Unię w Arras i powrócili pod władzę króla Hiszpanii. W odpowiedzi na to protestanci podpisali Unię w Utrechcie (1579), która stała się niejako konstytucją nowego państwa — Republiki Zjednoczonych Prowincji.
Po Unii w Arras król Filip II wysłał do Niderlandów nowego namiestnika księcia Parmy, który rozpoczął mozolne odzyskiwanie terytoriów utraconych na rzecz powstańców. Pomimo rozpaczliwych prób stawienia mu oporu, zdobywał w kampaniach kolejne fortece kalwinizmu: Tourani (1581), Brugię i Gandawę (1584 r.), Brukselę i Antwerpię (1585). W przeciwieństwie do księcia Alby, który mordował mieszkańców zdobytych przez siebie miast, książę Parmy dawał im do wyboru: przejście na katolicyzm albo emigrację. Szacuje się, iż tę drugą opcję wybrało ponad 300 000 protestantów i z południa wyemigrowało do protestanckich Północnych Niderlandów.
Ewangelicyzm reformowany triumfujący
Tymczasem na północy kościół reformowany — Gereformeerde Protestantse Kerk uzyskał status kościoła państwowego i jedynego chronionego prawnie wyznania: na początku tylko w hrabstwach Holandii i Zelandii (1572), ale do lat osiemdziesiątych w całej Republice. Warto jednak zaznaczyć, że w przeciwieństwie do wielu krajów XVII wieczna Holandia nie wprowadziła inkwizycji i katolicy zachowali prawo do pozostania katolikami, z ważnym zastrzeżeniem: nie wolno im było sprawować oficjalnie swoich praktyk religijnych, na co jednak władze miejskie zwykle patrzyły przez palce. W 1618 roku podczas Synodu w Dordrechcie, jednego z najważniejszych wydarzeń w dziejach europejskiego chrześcijaństwa, Holenderski kościół reformowany usunął ze swoich szeregów liberalnych teologów remonstranckich (co doprowadziło do powstania istniejącego do dziś w Holandii Kościoła Remonstranckiego) i do zdefiniowania swojej pozycji teologicznej. Kanony Synodu z 1618 roku do dziś stanowią jedną z ksiąg wyznaniowych kościołów reformowanych w Holandii. Przez cały XVII i XVIII wiek w Niderlandach trwał proces nazywany „Dalszą Reformacją” (Nadere Reformatie), częściowo odpowiadający niemieckiemu pietyzmowi, szczególnie gdy w XVIII wieku w Holandii triumfy zaczęła święcić teologia i myśl Oświecenia. Rozdział Holenderskiego Kościoła Reformowanego od państwa nastąpił dopiero w 1795 roku po upadku Republiki Zjednoczonych Prowincji. Według spisu z 1809 roku do członkostwa w tym kościele przyznało się wtedy ok. 60% populacji Holandii.
Trudny XIX i XX wiek
W 1814 roku Holandia stała się monarchią i wydawało się, że kościół reformowany odzyska swoją uprzywilejowaną pozycję, szczególnie, że rodzina królewska należała do tego wyznania. Tymczasem stało się inaczej i Konstytucja z 1814 roku (obowiązująca do dzisiaj) przewidziała wolność kultu religijnego, zachowując wszakże kontrolę nad kościołem reformowanym dla rządu. Było to na rękę królowi Wilhelmowi I, który permanentnie wtrącał się w jego sprawy, zmieniając nawet jego nazwę na Nederlandse Hervormde Kerk (NHK), co nie spodobało się kościelnym konserwatystom. Swoim postępowaniem król Wilhelm I doprowadził do pierwszej wielkiej secesji w kościele w 1838 roku zwanej „Doleantie”. Jego syn i następca Wilhelm II (1792–1849) panujący w l. 1839–1849, był mniej zaangażowany religijnie od ojca i w przeciwieństwie do ojca zezwolił na odnowienie hierarchii katolickiej w Holandii, pomimo protestów radykalnych kalwinów. Przez cały XIX wiek i połowę XX wieku NHK pozostał chronionym, ale i rządzonym przez rząd wyznaniem Holandii. W 1891 roku w wyniku największego rozłamu w jego łonie „Scheiding”, doszło do powstania Gereformerde Kerken in Nedelanden — konserwatywnego teologicznie, ale otwartego na świat kościoła ewangelicko — zreformowanego.
Kościoły Reformowane w Holandii dziś
Nederlandse Hervormde Kerk
- spadkobierca ongiś państwowego kościoła reformowanego w Republice Zjednoczonych Prowincji. Kontrola państwa oraz postępująca sekularyzacja społeczeństwa Holandii, doprowadziła do schizm i wystąpień z niego i od końca XIX wieku jego liczebność systematycznie spadała: w 1909 roku liczył już tylko nieco ponad 44% populacji, a w 1930 roku po raz pierwszy od czasów Reformacji skupiał mniej ludności niż kościół rzymskokatolicki: 34,5% w stosunku do 36,4% katolików. W 1957 roku rząd Holandii zrezygnował ostatecznie z kontroli nad NHK, który skupiał wtedy 28,3% społeczeństwa. W 1960 roku liczba katolików w Holandii po raz pierwszy przekroczyła liczbę wszystkich protestantów razem wziętych osiągając 40,4% społeczeństwa. W jego skład, jako osobna classis, wchodzą też kościoły walońskie (Eglises Wallonnes, Waalsekerken), zrzeszające 14 parafii w całej Holandii, posługujące się językiem francuskim w liturgii i duszpasterstwie. Obecnie NHK liczy około 1,9 miliona członków, w tym rodzinę królewską.Gereformeerde Kerken in Nederland
— powstał w 1892 roku na skutek połączenia parafii, które nie chciały kontroli państwa nad kościołem i wystąpiły z NHK podczas dwóch wielkich secesji w XIX wieku („Dolenatie” i „Scheiding”), ogromny wpływ na jego powstanie miał znany polityk, teolog i pastor Abraham Kuyper (1837 — 1920). Skupiał ubogich, ale także oddanych członków, założył Wolny Uniwersytet w Amsterdamie oraz Uniwersytet Teologiczny w Kampen. Kościół ten o zasadach kongregacjonalnych największą liczebność osiągnął w 1947 roku gdy skupiał prawie 10% społeczeństwa Holandii, ale podobnie jak NHK od tego czasu traci wiernych i w 1960 roku skupiał już tylko 9,3% społeczeństwa Holandii. Obecnie liczy 660 000 ochrzczonych i konfirmowanych członków.Oba te kościoły ordynują kobiety na pastorów (od lat 60-tych XX wieku), a niektóre z parafii NHK i GKN udzielają ślubów homoseksualnym parom. NHK w 1995 roku, a GKN już w 1979 roku uznały, iż wierni mają równe prawa w kościele niezależnie od swojej orientacji seksualnej i ona nie może być przeszkodą w sprawowaniu funkcji kościelnych w tym także urzędu pastora. Konserwatywne parafie w NHK zrzeszone są w Gereformeerde Bund, sprzeciwiającej się nowinkom i planom unii kościelnej.
Inne mniejsze kościoły reformowane w Holandii to przeważnie ultrakonserwatywne i tradycyjne kościoły jak: Christelijke Gereformeerde Kerk, Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk i inne. Istnieje do dziś Kościół Remonstrancki, który najlepiej dzisiaj określić mianem ultraliberalnego.
W grudniu 2003 roku zgromadzeni na trzech osobnych synodach w Utrechcie, synodałowie Holenderskiego Kościoła Reformowanego (NHK), Zreformowanych Kościołów w Niderlandach (GKN) oraz Ewangelicko Luterańskiego Kościoła w Królestwie Niderlandów (ELKN) zagłosowali za unią, która powołała z dniem 1 maja 2004 roku Protestancki Kościół w Niderlandach. Nowy kościół będzie liczył prawie 2 600 000 członków i będzie największym kościołem protestanckim w kraju. Tym samym dobiegł końca proces rozpoczęty 42 lata wcześniej. Synody kościołów obradowały osobno, choć synody reformowane w tym samym budynku historycznego Jakobikerk. W obydwu kościołach reformowanych potrzebna była większość 2/3 głosów by przegłosować unię, natomiast luteranie potrzebowali poparcia aż ¾ delegatów by móc przystąpić do unii. Ostatecznie za unią w NHK głosowało 51 delegatów, a 24 przeciw, w GKN 66 — za, 6 — przeciw, a w ELK 30 — za, i 6 — przeciw.
6. Wpływ Holandii na kościoły w Ameryce, Afryce i Azji
Emigracja Holendrów do Ameryki Północnej i Południowej Afryki od XVII wieku doprowadziła do powstania tam kościołów mających swe korzenie w holenderskiej tradycji reformowanej i nazywanych „córkami” Holenderskiego Kościoła Reformowanego. Jeden to Reformowany Kościół w Ameryce (Reformed Church in America) liczący prawie 300 000 wiernych rozsianych po całych Stanach Zjednoczonych i Kanadzie zrzeszonych w 950 parafiach, z czego 42 przypadają na Kanadę. Drugą „córką” NHK jest istniejący w Republice Południowej Afryki, Botswanie, Namibii oraz Zimbabwe Holenderski Kościół Reformowany (NGK) najstarszy i największy działający w RPA kościół o tradycji reformowanej liczący ok. 1 300 000 wiernych. W 1998 roku kościół ten ostatecznie potępił apartheid i został z powrotem przyjęty do Światowego Aliansu Kościołów Reformowanych. Co ciekawe, pomimo wspierania apartheidu teologicznie, kościół ten wysyłał i wysyła wielu misjonarzy do Kenii, Zambii, Mozambiku gdzie ma swoje parafie. Kościół liczy ponad 1200 parafii, w których pracuje pand 2000 pastorów i pastorek. Nabożeństwa odbywają się w językach afrykaans, angielskim i po portugalsku.
Tradycja GKN również doprowadziła do powstania osobnego kościoła o holenderskich tradycjach w USA, a mianowicie dość konserwatywnego Chrześcijańskiego Kościoła Reformowanego (Christian Reformed Church). Osadnictwo holenderskie doprowadziło także do powstania innych reformowanych kościołów w RPA, Indonezji i Cejlonie. Holenderscy reformowani misjonarze byli także pierwszymi, którzy rozpoczęli misje na Tajwanie.