Ordynacja kobiet w Kościołach Światowej Federacji Luterańskiej
- 28 października, 2007
- przeczytasz w 9 minut
Rok temu, podczas otwarcia XV Forum Kobiet Luterańskich, bp Mieczysław Cieślar przekazując pozdrowienia Biskupa Kościoła – ks. Janusza Jaguckiego, przekazał też jego prośbę, aby Forum zajęło stanowisko wobec kwestii ordynacji kobiet w naszym Kościele. Uczestniczki Forum wyraziły radość z powodu zainteresowania się władz Kościoła kwestią ordynacji kobiet, jako że od wielu lat temat ten jest jakby odsuwany na bok.
Jednocześnie jednak przypomniano, że w latach ubiegłych podczas obrad Forum wielokrotnie była poruszana kwestia ordynacji kobiet, co miało swój wyraz w dokumentach końcowych Forum w roku 1992, 1995, 1997, 1999, 2002.
Ubiegłoroczne Forum przygotowane zostało do innego tematu — „Wszystko ma swój czas…”. Rozpoczęcie dyskusji nt. ordynacji kobiet byłoby niewłaściwe w stosunku do tych osób, które przybyły na ten konkretny, zaplanowany temat, a także nie byłoby w porządku do tych, które przyjechałyby celowo dlatego, że interesuje ich temat ordynacji kobiet.
Forum upoważniło jednak Komisję Synodalną Kobiet i grupę uczestniczek do przygotowania odpowiedzi księdzu Biskupowi. Grupa ta zebrała się 16 października 2006 r. i sporządziła stosowne pismo, które zostało przekazane Biskupowi Kościoła i Radzie Synodalnej.
Komisja Synodalna Kobiet zdecydowała również, że tematem Ogólnopolskiego Forum Kobiet Luterańskich 2007 będzie „Za i przeciw ordynacji kobiet”.
Warto przypomnieć, co na temat ordynacji mówi pragmatyka służbowa i prawo wewnętrzne Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP.
Pragmatyka Służbowa Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego § 6 ust.2:
Kościół E‑A w RP uznaje jeden urząd duchowny, który posiada trzy posługi o nazwach:
- Biskup
- Prezbiter (ksiądz)
- Diakon
§ 6 ust.3: Z ustanowienia Bożego Kościół powołuje do każdej z trzech posług urzędu duchownego przez osobne wyświęcenie (ordynację).
Wyświecenia dokonuje się przez przywołanie Ducha Świętego, modlitwę poświęcającą i nałożenie rąk. Powołanie to jest przekazaniem sukcesji apostolskiej.
Zasadnicze Prawo Wewnętrzne Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP:
§ 18 ust. 2:
Do posługi Prezbitera (Księdza) w Kościele mogą być powołani przez wyświęcenie (ordynację) mężczyźni, którzy:
1) należą do Kościoła i wyznającego jego zasady,
2) posiadają obywatelstwo polskie,
3) cieszą się nieposzlakowaną opinią,
4) wykazują się dobrym stanem zdrowia psychicznego i fizycznego,
5) ukończyli akademickie studia teologiczne przepisane Pragmatyką Służbowa Kościoła,
6) zdali egzamin kościelny „pro venia concionandi” prze Kościelna Komisją Egzaminacyjną.
§18 ust. 3:
Do posługi Diakona mogą być powołane przez wyświęcenie (ordynację) osoby (mężczyźni lub kobiety), które spełniają:
1) wymogi określone w ust. 2 p. 1–4 niniejszego paragrafu,
2) wykazują się przygotowaniem i kompetencjami do służby, którą maja pełnić,
3) zdały odpowiedni egzamin przed Kościelną Komisją Egzaminacyjną.
Ponieważ temat tego referatu brzmi „Ordynacja Kobiet w kościołach Światowej Federacji Luterańskiej” wyjaśnię, na czym polega fenomen Światowej Federacji Luterańskiej:
Światowa Federacja Luterańska (ŚFL) powstała w Lund w 1947 r., była niejako kontynuacją istniejących już od XIX w. konwentów, konfederacji luterańskich, które miały na celu dążenia zmierzające do ściślejszej współpracy w dziedzinie teologii i pomocy wzajemnej.
ŚFL określiła się w Lund jako „dobrowolne stowarzyszenie Kościołów”. Dzisiaj skupia zdecydowaną większość kościołów pielęgnujących tradycję luterańską.
Pierwsze ordynacje kobiet w Kościołach luterańskich miały miejsce w czasie II wojny światowej i bezpośrednio po wojnie. Choć dyskusje o dopuszczeniu kobiet do urzędu duchownego toczyły się już od początku wieku XX. Pierwsza kobieta w Niemczech ukończyła studia teologiczne w 1908 r. – bez szans na jakieś funkcje w Kościele (w Niemczech dopiero w 1930 r. kobiety z wykształceniem teologicznym dopuszczono do funkcji pomocniczych w parafiach), w Finlandii pierwsza kobieta skończyła teologię w 1913 r. W Polsce przed II wojną światową studia teologiczne na UW ukończyły dwie kobiety; Irena Goller (ob. Heintze) i Gerwinówna (imienia nie znam, zmarła w młodym wieku)
W drugiej połowie lat 70. Światowa Federacja Luterańska uznała kwestię kobiet w urzędach i posługach kościelnych za priorytetową i od tego czasu temat ten jest ciągle na obradach kolejnych Zgromadzeń Ogólnych.
VI Zgromadzenie Ogólne ŚWIATOWEJ FEDERACJI LUTERAŃSKIEJ
Dar-es-Salaam, w Tanzanii — 1977
• Pierwsza próba sformułowania teologicznej podstawy partnerstwa kobiet i mężczyzn (Rdz 1,27: I stworzył Bóg człowieka na obraz swój. Na obraz Boga stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich. ; Ga 3,28: Nie masz Żyda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz mężczyzny ani kobiety; albowiem wy wszyscy jedno jesteście w Jezusie Chrystusie)
• Stwierdzono: Urzeczywistnienie nowej wspólnoty, w której mężczyźni i kobiety mają równe prawa i równą godność winno mieć dla Kościołów członkowskich ŚFL wielkie znaczenie
VII Zgromadzenie Ogólne ŚWIATOWEJ FEDERACJI LUTERAŃSJKIEJ
Budapeszt (Węgry), 1984
• Przyjęto formułę zapewniającą wzrost procentowy kobiet-delegatów podczas kolejnych Zgromadzeń Ogólnych
• Zaapelowano do Kościołów nie praktykujących ordynacji kobiet, aby podjęły w tej sprawie konstruktywne kroki
VIII Zgromadzenie Ogólne ŚWIATOWEJ FEDERACJI LUTERAŃSKIEJ
Kurytyba (Brazylia), 1990
• Zobowiązano Kościoły członkowskie do: opracowania planu, który wyrażałby w pełni równouprawnienie mężczyzn i kobiet w życiu Kościoła, i stworzenia mechanizmów, które wprowadziłyby kobiety do wszystkich sektorów życia kościelnego.
• Zobowiązano do podejmowania inicjatyw, które utorowałyby kobietom drogę do ordynowanego urzędu we wszystkich naszych Kościołach członkowskich
• Domagano się, aby: Kościoły członkowskie, które ordynują kobiety, ustaliły kryteria, które zapewnia im równe możliwości w sprawowaniu służby i porównywalne świadczenia
IX Zgromadzenie Ogólne ŚWIATOWEJ FEDERACJI LUTERAŃSKIEJ
Hongkong, 1997
• W specjalnej uchwale potwierdzono zobowiązania z Kurytyby
• Zaapelowano do Kościołów członkowskich, aby stworzyły kobietom lepsze możliwości uzyskania wykształcenia teologicznego i dojścia do ordynacji
X Zgromadzenie Ogólne ŚWIATOWEJ FEDERACJI LUTERAŃSKIEJ
Winnipeg (Kanada), 2003
• Podsumowano, że wzrasta uczestnictwo kobiet Zgromadzeniach Ogólnych ŚFL: 32% w Budapeszcie, 43% w Kurytybie, 49% w Honkongu
• Obecnie w decyzyjnych władzach ŚFL 50% stanowią kobiety, a więc nie jest to już zwykłe uczestnictwo, ale działanie
AFRYKA
Na 30 Kościołów luterańskich w Afryce w 12 nie ordynuje się kobiet
W ogóle nie ma ordynacji w Kościołach luterańskich w takich krajach jak:
Botswana, Erytreja, Ghana, Kamerun, Madagaskar, Malawi, Mozambik;
W Kenii, Nigerii, Senegalu, Afryce Południowej są dwa lub więcej Kościoły luterańskie i w jednych jest ordynacja kobiet a w drugich nie ma.
Etiopia, Angola, Kongo, Liberia, Namibia, Ruanda, Zambia, Sierra Leone, Zimbabwe, Tanzania, Togo, Czad, Republika Środkowej Afryki dopuszczają ordynację kobiet.
AZJA
• Na 46 Kościołów luterańskich w Azji w 17 nie ordynuje się kobiet
• W każdym z 16 krajów azjatyckich, których kościoły luterańskie mają swoje przedstawicielstwo w ŚFL jest kilka kościołów luterańskich
• Niektóre z nich dopuszczają ordynację kobiet inne nie
• Na 10 Kościołów w Indiach tylko 3 nie ordynują kobiet
• Kobiety są ordynowane m.in.: w Indiach, Indonezji, Malazji, Nepalu, Tajwanie
EUROPA
• W Europie są 44 Kościoły luterańskie zrzeszone w ŚFL
• 38 Kościołów luterańskich w Europie dopuszcza ordynację kobiet
W EUROPIE TYLKO 6 (13,6%) LUTERAŃSKICH KOŚCIOŁÓW ZRZESZONYCH W ŚFL NIE ORDYNUJE KOBIET
• Kościół Ewangelicko-Augsburski w Polsce (75 000 członków)
• Słowacki Ewangelicko-Luterański Kościół Augsburskiego Wyznania w byłej Jugosławii (Serbia – 49 500 członków)
• Łotewski Kościół Luterański (ordynował kobiety w 1975 r) – (250 000 członków)
• Ewangelicko-Luterański Kościół w Rosji i innych dawnych republikach (75 000 członków)
• Madagaskarski Protestancki Kościół we Francji (10 000 członków)
• Ewangelicko-Luterański Kościół Litwy (21 000 członków)
AMERYKA ŁACIŃSKA I KARAIBY
• Tylko 2 Kościoły luterańskie nie dopuszczają ordynacji Kobiet: W Boliwii i Chile
• W ŚFL zarejestrowanych jest 16 kościołów luterańskich
AMERYKA PÓŁNOCNA
• Kościoły Luterańskie USA i Kanady, które są zrzeszone w ŚFL dopuszczają ordynację kobiet
Kobiety w ponad stu kościołach nie tylko są ordynowane na duchownych w swoich kościołach, ale dochodzą do najwyższych stanowisk w kościele
Już 25 kobiet jest biskupami:
- Niemcy – 3
- Norwegia – 3
- Dania – 2
- Szwecja – 2
- Holandia – 1
- Indie – 2
- Kanada – 3
- USA – 8
- Nikaragua ‑1
Jak to wygląda w krajach, w których ordynacja kobiet jest praktykowana
(kilka przykładów):
DANIA
Luteranie – 4 541 650
Katolicy — 32 367
Baptyści — 5 641
Muzułmanie — 84 000
Świadkowie Jehowy — 16 329
- w Kościele pracuje 1 950 księży
- pierwszą kobietę ordynowano w 1947 r.
- co trzeci ksiądz to kobieta
- w Kościele jest 12 biskupów, w tym 2 kobiety
SŁOWACJA
- Kościół Ewangelicki Augsburskiego Wyznania liczy 372 858 członków (zatrudnionych 347 księży)
- Pierwsza kobieta była ordynowana w 1951 r. – Daria Bancikova – urodzona w 1922 roku, studia ukończyła w 1945 r. w Bratysławie z wyróżnieniem, ale dopiero 24. 04 1951 r. Generalny Konwent w Martinie zatwierdził „Statut EKAW o ordynacji kobiet i ich powołaniu na urząd duchownego”. 15. 07. 1951 r. wraz z 8 kolegami z wydziału została ordynowana w Tisowcu (Część absolwentów teologii odmówiła przyjęcia ordynacji wspólnie z kobietą i byli oni ordynowani w innym terminie!). początkowo kobiety mogły być tylko wikariuszami, dopiero ograniczenie to zniesiono w 1972 r. w 1973 r. Bancikova objęła samodzielnie parafię w Wielkim Lomie i tam pozostała do emerytury. Przeżyła okres prześladowań duchownych w Czechosłowacji, proces polityczny, więzienie w Bańskiej Bystrzycy, Pradze i Pardubicach w l. 1962–63. zmarła w 1999 r. (informacje otrzymałam od Danieli Horinkovej)
- Obecnie w Kościele pracują 132 ordynowane kobiety i stanowią one 38% wszystkich księży luterańskich Słowacji.
KANADA
- Ewangelicko-Luterański Kościół Kanady ma 174 555 członków
- 620 parafie
- kobiety ordynowane są w Kanadzie od 1976 r.
- wśród 852 księży 144 to kobiety (17%)
- 3 kobiety są biskupami
WIELKA BRYTANIA
Większość kościołów luterańskich w Wielkiej Brytanii to filie zagraniczne kościołów w Szwecji, Norwegii, Finlandii. Podlegają one swoim macierzystym Kościołom w tych krajach.
Na terenie Wielkiej Brytanii jest ok. 24 000 luteranów, część z nich — ok. 2400 należy to Kościoła Luterańskiego w Wielkiej Brytanii, którego biskupem jest Ks. Walter Jagucki. Kościół ten jest członkiem ŚFL. Pracuje tu 12 czynnych księży, w tym 3 kobiety. Wszystkie ordynowane przez bp. Waltera Jaguckiego.
Ordynacje kobiet są praktykowane od lat 80-tych XX wieku.
FINLANDIA
Luteranie – 4 384 442
Prawosławni – 57 000
Katolicy — 7 900
Muzułmanie – 30 000
Świadkowie Jehowy – 19 000
- Kobiety są ordynowane od 1986 r.
- Obecnie w parafiach pracuje 2197 księży, a w tym 748 ordynowanych kobiet (34%)
W ostatnim czasie podsumowano 20 letni okres dopuszczania kobiet do ordynacji w Finlandii i stwierdzono, że:
- Pierwsza kobieta ukończyła studia teologiczne w Finlandii w 1913 r.
- pierwsze próby wprowadzenia możliwości ordynacji kobiet w Fińskim kościele na obradach Synodu były już w l. 1963 i 1976 – skończyły się niepowodzeniem
- dopiero w 1984 roku Synod wprowadził dopuszczenie kobiet do ordynacji w fińskim Kościele luterańskim
- w 1986 r. – pierwsze ordynacje kobiet w kościele fińskim
- w 1990 r. – Synod dopuszcza możliwość dopuszczenia kobiet do urzędu biskupa
- nadal 2% księży w kościele fińskim jest przeciwna dopuszczaniu kobiet do ordynacji, zdarzył się incydent, że ksiądz zbojkotował nabożeństwo, że względu na współudział kobiety – pastora
- kobiety stanowią dziś 34% wszystkich pastorów w Finlandii, najwięcej z nich pracuje duszpasterstwie szpitalnym i rodzinnym
AUSTRIA
- Kościół Ewangelicki Augsburskiego Wyznania w Austrii liczy 326 117 członków
- jest 211 parafii
- w Kościele pracuje 267 księży, w tym 64 kobiety (24%)
NIEMCY
- Kościół ewangelicki ma 25 630 000 członków, kościół rzymskokatolicki liczy blisko 26 mln członków
- wśród 14 680 księży są 3 792 kobiety
- 3 kobiety są biskupami
SZWECJA
- 7 mln luteranów
- 1823 parafie
- 5583 ordynowanych księży (kobiet i mężczyzn, łącznie z emerytami)
- w 1958 r. Synod Kościoła Luterańskiego Szwecji dopuścił kobiety do ordynacji
- ordynowano 1800 kobiet (32,2%)
- wśród 963 proboszczów 203 to kobiety
Na zakończenie warto przypomnieć, że ŚFL poszczególnym kościołom członkowskim niczego nie nakazuje, lecz zaleca.
Wieloletnie prace, analizowanie aspektów teologicznych przez wybitnych teologów na całym świecie przez ok. 100 lat wykluczyły przeszkody teologiczne do dopuszczenia kobiet do ordynacji w rozumieniu teologii ewangelickiej. Polscy duchowni byli obecni przy ordynacjach kobiet zagranicą, uczestniczą w nabożeństwach odprawianych przez kobiety-księży, uznają wspólnotę ołtarza i ambony z Kościołami ewangelicko-reformowanym i ewangelicko-metodystycznym, które dopuszczają kobiety do ordynacji. Odmawianie ordynacji polskim teolożkom jest pewną niekonsekwencją.
Aldona Karska
Powyższy artykuł jest zapisem referatu wygłoszonego wraz z prezentacją podczas XVI Forum Kobiet Luterańskich, które odbywało się w dniach od 28 do 30 września 2007 roku w Warszawie. Redakcja Magazynu Teologicznego Semper Reformanda składa najserdeczniejsze podziękowania p. Aldonie Karskiej za udostępnienie tekstu.
foto: ks. dr Cornelia Kulawik, ewangelicki Kościół Pamięci w Berlinie