Ormiański Kościół Apostolski
- 5 lipca, 2004
- przeczytasz w 19 minut
Był rok 1997. W Grazu (Austria) odbywał się II Europejski Kongres Ekumeniczny. Właśnie przemawiał schorowany już katolikos Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego, Karekin I . W pewnej chwili, spoglądając na znajdujących się przed nim przedstawicieli najróżniejszych Kościołów Zachodu, z oczu jego popłynęły łzy, a z jego ust wydobyły się błagalne słowa, by bogate Kościoły Zachodu nie wysyłały więcej swoich misjonarzy do jego ojczyzny, Armenii, gdyż ich obecność jest powodem rodzenia się nienawiści w sercach wielu jego rodaków i współwyznawców. Mówił on nie tylko w swoim własnym imieniu, ale w imieniu najstarszego państwowego, chrześcijańskiego Kościoła świata. To o historii tego Kościoła, Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego, będzie mowa w niniejszym artykule.
Po przedstawieniu w poprzednich artykułach historii wielu Kościołów Wschodu posługujących się do dzisiaj starożytnymi obrządkami: aleksandryjskim, antiocheńskim i chaldejskim, przyszła teraz kolej na omówienie historii Kościołów prawosławnego, katolickiego i ewangelickiego, które posługują się ostatnim z nieomówionych dotąd przeze mnie obrządków, rytem ormiańskim.
Biblia powiada, że po potopie odrodzenie ludzkości nastąpiło na górze Ararat, gdzie miała spocząć po opadnięciu wód arka Noego. Dzisiaj góra ta znajduje się na terenie Turcji, ale to w jej cieniu toczyła sie historia narodu i Kościoła ormiańskiego, ludu Hai w kraju, który nazywają Haiastanem.
Początki jej sięgają nawet III tysiąclecia przed Chrystusem. Pierwszą jednak zorganizowaną formą państwowości na terenach późniejszej Armenii było istniejące pomiędzy wiekami IX i VII przed Chrystusem królestwo Urartu lub Ararat, po którego upadku zrodził się dzisiejszy naród ormiański. Jego losy zaczynają zależeć od starożytnych imperiów: Medów, Persów, Macedończyków i Graków Aleksandra Wielkiego, Partów, Rzymian. Przez krótki czas Armenia uzyskuje niepodległość, później należy do Seleucydów, którzy jednak zostają pokonani przez Rzym. W latach panowania Tigrana I Wielkiego (95–55 p.n.Ch.) Armenia stała się potężnym, obejmującym ogromne obszary państwem, ale wkrótce przegrywa wojnę z Rzymem, traci prawie wszystkie swoje posiadłości, chociaż zachowuje pewną niezależność.
Początki chrześcijaństwa na obszarze Armenii są związane z legendarną tradycją Kościoła ormiańskiego. Powiada ona, że chrześcijaństwo do Armenii przybyło za pośrednictwem apostołów Tadeusza, Bartłomieja, Szymona i Judy. Zwłaszcza obecność tych dwóch pierwszych jest bardzo głęboko zakorzeniona w tradycji narodu i Kościoła. Obydwaj mieli następnie ponieść tam męczeństwo, o czym zaświadcza Fostos, ormiański historyk z IV wieku. Do dzisiaj wskazuje się miejsca pochowania obydwu apostołów. W armeńskiej historii są oni nazywani pierwszymi „oświecicielami”, a z powodu związania swoich początków z apostołami Jezusa, Kościół ormiański przyjął nazwę Kościoła Apostolskiego.
Jak już wspomniałem, istnieje bardzo bogata tradycja związana z obecnością apostołów Tadeusza i Bartłomieja w Armenii. Najważniejsza z tradycyjnych historii opowiada o królu Apkarze z Hetesji, o którym wspominają niektóre źródła asyryjskie i Movsés Jorenatzí w swojej „Historii Armeni”. Apkar miał być królem armeńskim, który wysłał misję do Jezusa, zapraszając go do siebie, aby wyleczył go z dolegliwości i osiadł w jego kraju, gdzie byłby bezpieczny przed prześladowaniami ze strony Żydów. Jezus miał mu odpowiedzieć poprzez apostoła Tomasza, że po swoim wniebowstąpieniu pośle do niego któregoś ze swoich uczniów. Według Jorenatzí, list przywiózł królowi jego posłaniec, a wraz z listem przywiózł też do Armenii wizerunek Jezusa Chrystusa, który do dzisiaj znajduje się w Hetesji. Chrystus miał dotrzymać swojej obietnicy posyłając do Apkara Tadeusza, który go wyleczył, ochrzcił wraz z jego dworem i wyświęcił mu biskupa. O tej historii wspomina też biskup i historyk Euzebiusz z Cezarei (260–339) w swojej „Historii Kościoła”. Tradycja powiada też, że apostoł Tadeusz przywiózł ze sobą ostrze włóczni, którą żołnierz rzymski przedziurawił bok ukrzyżowanego Chrystusa oraz, że zastał on umęczony w roku 66 w Ardaz z rozkazu króla Sanadruga.
Grzegorz Oświeciciel
W odniesieniu do apostoła Bartłomieja tradycja powiada, że przybył on do Armenii w 29. roku panowania króla Sanadruga, przebywał w Ardashad, założył klasztor w Hokiatz, gdzie miał umieścić przywieziony przez siebie cudowny obraz Maryi. Miał ochrzcić wiele osób, w tym generałów wojska i siostrę króla. Z rozkazu Sanadruga został umęczony w 68 r. w Aghpag (Vaspuragan). Wielu z ochrzczonych przez niego również miało zostać zamordowanych, chociaż założone przez niego wspólnoty chrześcijańskie miały przetrwać i się ciągle wzmacniać. Faktem jest, że około roku 210 Tertulian potwierdza istnienie chrześcijan w Armenii, a Euzebiusz wymienia w III wieku biskupa Meruzanesa z Armenii. Pod koniec tego samego III wieku przybyły do Armenii święte dziewice Gajana i Rypsyma oraz prawdziwy apostoł Armenii, Grzegorz Oświeciciel. Niezwykłą postacią tego ostatniego zajmiemy się trochę dokładniej.
Grzegorz Oświeciciel był Partem (niektóre źródła mówią, że był Ormianinem), ale wychowany w wierze chrześcijańskiej został w Cezarei Kapadockiej. Według Agathangelosa, podającego się w swej „Historii Armenii” (prawdopodobnie żył jednak w wieku V) za sekretarza króla Tirydatesa III (298 – 330), wkrótce po przybyciu do Armenii Grzegorz został uwięziony z powodu wyznawanej wiary, był torturowany, a następnie skazany na uwięzienie, w zależności od źródła, w studni lub grobie. Został uwolniony po 15 latach więzienia i około roku 300 zorganizował Kościół ormiański, który w 301 r., po ochrzczeniu króla Tirydatesa III (inna pisownia: Dertad III), stał się pierwszym chrześcijańskim krajem świata (dla przykładu, Edykt Mediolański został ogłoszony w 313 roku).
Poza królem zostało ochrzczonych wielu innych książąt, możnowładców i prostych ludzi. Król nakazuje wybudować kościół w Echmiadzín, odtąd święte miejsce narodu ormiańskiego. W roku 311 Rzymianie pod przywódctwem Maximina Dayi zaatakowali chrześcijańską Armenię, ale zostali odparci. Była to pierwsza wojna w obronie wiary chrześcijańskiej. W roku 315 Grzegorz Oświeciciel został wyświęcony na biskupa przez Leoncjusza z Cezarei (do 428 r., kiedy to stali się autonomiczni, wszyscy katolikosi ormiańscy otrzymywali swój tytuł z rąk greckiego biskupa, wpierw z Cezarei Kapadockiej, a później, kiedy katolikos Sahnak odłączył się od Cezarei, z Konstantynopola), stając się pierwszym katolikosem Kościoła ormiańskiego i osiadając w Wagarszpacie. Pod koniec życia stał się pustelnikiem żyjącym w grocie w Daranadżi, a kierowanie Kościołem w Armenii powierzył swojemu synowi, Arystakesowi, który jako biskup uczestniczył w 325 roku w Soborze Nicejskim. Warto też dodać, że aż do czasów Sahaka Wielkiego (zmarł w 438 r.) godność katolikosa w Armenii była dziedziczna, tj. należała do potomków Grzegorza Oświeciciela. To od imienia „Grzegorz” Ormiański Kościół Apostolski nazywany jest również Kościołem „gregoriańskim”.
Ważnym wydarzeniem w życiu Kościoła ormiańskiego był pierwszy jego synod, który odbył się w 365 r., za katolikos Nersesa, w Astisacie (Asztiszacie), ówczesnej stolicy kraju. W roku 387 Armenia ulega podziałowi pomiędzy Persów (4/5 terytorium) i Cesarstwo Rzymskie (1/5 terytorium). Persja pragnęła narzucić narodowi ormiańskiemu inną religię, mazdaizm. Ormianie bronili swojej wiary i narodowości olbrzymim wysiłkiem intelektualnym i wojskowym. W latach 449–484 doszło do długotrwałych wojen z Persami w obronie chrześcijaństwa, zwłaszcza do wojny Vartanantzkiej, od nazwiska generała Vartana Mamigoniana, który wraz z katolikosem Hovsepem zginął w najsławniejszej bitwie, do której doszło 26 maja 451 r. pod Avarair. Ormianie przegrali ją, ale od tej chwili Persowie przestali już z takim naciskiem zmuszać ich do wyparcia się wiary chrześcijańskiej. Równolegle utworzono ormiański alfabet i pismo, dając w ten sposób początek wspaniałemu rozkwitowi ormiańskiej literatury, liturgii i świadomości odmienności od innych kultur, oraz form chrześcijaństwa, zwłaszcza greckiej, perskiej i mezopotańskiej.
Bogactwo kultury
Do początku V wieku jeszcze nie istniał pisany język ormiański. Językami liturgii i literatury były dla Ormian języki grecki i aramejski. Miało to jednak swoją dobrą stronę, gdyż każdy wykształcony Ormianin musiał znać również jakiś dodatkowy język, co wkrótce okazało się bardzo pożyteczne. Jego pojawienie się jest związane z dwoma wielkimi osobistościami: z katolikosem i Świętym Kościoła ormiańskiego, Sahagiem Partevem Wielkim (390–439) i z wielkim mędrcem, również świętym Kościoła, Mesrobem Mashdotzem (360–440). Ten, aby wymyśleć litery nowego języka, udał się aż do Edessy, Aimidu, Samosaty i innych miast, gdzie przeprowadził badania literackie i lingwistyczne, konsultując się z licznymi mędrcami greckimi i syriackimi (mówiącymi po aramejsku).
Tradycja ormiańska twierdzi, że 36 literowy alfabet (w XII wieku dodano jeszcze dwie litery) został mu przekazany przez Boga w specjalnym objawieniu. Faktem jest jednak, że na początku V wieku (lata 404 — 407) Ormiańczycy mieli już gotowy własny alfabet i mogli dokonać rewolucji tworząc własną liturgię i w latach tzw. złotego wieku literatury ormiańskiej (407–450) przetłumaczyli Biblię (z języka greckiego), greckich i syryjskich Ojców Kościoła, księgi liturgiczne i bardzo wiele innych różnych dzieł literackich. Biblia była tłumaczona dwukrotnie: raz w latach 406–420 i drugi raz w latach 420–436. Pismo Św. było pierwszą księgą napisaną literami nowego, ormiańskiego alfabetu. Zaczęto tworzyć nowe, liczne szkoły. Najzdolniejsi uczniowie byli wysyłani do znanych ośrodków kulturalnych ówczesnego Bliskiego Wschodu, gdzie dokonywali licznych tłumaczeń z języka greckiego i aramejskiego na język ormiański.
W czasach katolikosa Vaiotzdzoretziego (440–452) doszło do ważnego spotkania kościelnego w Shahabivanie, gdzie jednym z ważniejszych tematów była sprawa kapłańskiego celibatu. Z powodu wojny z Persami Ormianie nie posiadali swojego przedstawiciela na Soborze Chalcedońskim w 451 r. Przywódcy kościelni zdecydowali się początkowo na przyjęcie propozycji zawartej w „Henotikonie” bizantyjskiego cesarza Zenona. W końcu jednak, na synodzie w Tvinie w 506–507 r., Kościół ormiański w osobie katolikosa Papkena Votmsetziego (490–516) opowiedział się za mniej skrajną, typu seweriańskiego (od imienia Sewera, antiocheńskiego patriarchy syriackiego), monofizycką doktryną na temat natury Jezusa i oficjalnie odrzucił decyzje Soboru Chalcedońskiego. Około roku 600 odłączył się od Kościoła ormiańskiego Kościół gruziński, który w osobie gruzińskiego katolikosa Kiriona odrzuca monofizytyzm, przyjmuje doktrynę chalcedońską i zwraca się ku Bizancjum. O Kościele Gruzji będę jeszcze pisał w jednym z przyszłych moich artykułów.
W połowie VII wieku, około 640 r., do Armenii wkroczyli muzułmańscy Arabowie, którzy do 654 r. ostatecznie podbili cały kraj. Odtąd zaczyna się wielka emigracja Ormian, zwłaszcza na tereny Cesarstwa Bizantyjskiego i do Gruzji. W 885 r. Arabowie pozwolili na utworzenie królestwa ormiańskiego pod panowaniem Ashota I (886–891), którego już w 875 r. katolikos Kevork II Garnetsí ogłosił królem Armenii. Królestwo jednak wkrótce rozpadło się na kilka części, które z kolei dostały się pod panowanie Bizancjum i Turków Seldżuckich. W latach 908–937 Gaguik Artzruní, z pomocą Arabów, założył w okolicy Vaspurakán swoje własne królestwo wybierając Aghtamar na Wyspie Van za swoją stolicę i budując tam wspaniały kościół pod wezwaniem Świętego Krzyża, który stał się symbolem ormiańskiej architektury.
Wielu Ormian wywędrowało wówczas do Cylicji, gdzie już od 980 roku istniało ormiańskie biskupstwo w Tarsie. Tam dynastia Rubenidów założyła w 1080 roku państwo zwane Małą Armenią. Nawiązało ono przyjazne kontakty z łacińskimi krzyżowcami. W 1150 r. (inne źródło podaje datę 1166) siedziba katolikosa została przeniesiona do Hromgla nad Eufratem, a od 1293 r. do Sisu.
Do ciekawego wydarzenia doszło w 1254 r., kiedy to król Hetum I odwiedził mongolską stolicę Karakorum i po podpisaniu wzajemnego układu o przyjaźni zaproponował Wielkiemu Chanowi Mangu nawrócenie się na chrześcijaństwo. Dziesięć lat później, w 1264 r., z misją do Karakorum udał się ormiański ksiądz Vardán Areveltsí, który swój roczny pobyt opisał w książce „Historia”. Jednakże Mongołowie woleli przyjąć za swoją religię islam, co uczynili podczas rządów Wielkiego Chana Gazana (1295–1304).
Związek Ormian z Cylicji z łacińskimi krzyżowcami przyczynił się do nawiązania ściślejszych kontaktów z Rzymem. W 1198 r. ormiański książę Levon II z pomocą papieskiego legata, Konrada z Wittelsbachu, został koronowany na króla Armenii. Katolikos Grzegorz VII Apirat (1194–1203) poparł przyjęcie dogmatów i obyczajów Kościoła łacińskiego, co potwierdziły synody w Sisie (1307 r.) i w Adanie (1317 r.). Jednak próba narzucenia latynizacji spowodowała wybuchu ludowych powstań w 1344 r., a synod w Sisie z 1361 r. odwołał wszelkie poprzednie ustępstwa na rzecz Rzymu.
W 1375 r. Mała Armenia przestała istnieć zdobyta przez egipskich mameluków. Przestał istnieć również katolikatos w Sis, w Cylicji. Wielu Ormian uciekło do Polski, Bułgarii, Rumunii, na Węgry i do innych regionów Europy i Azji. Zdecydowano się na przeniesienie siedziby katolikatosa do Vagharshabadu. Tymczasem po Soborze we Florencji z 1439 r. katolikos Konstantyn VI zaakceptował unię z Rzymem (na ten temat napiszę więcej w drugim artykule, poświęconym katolickiemu i ewangelickiemu Kościołowi Armenii), ale prawosławni Ormianie zareagowali na jego krok przenosząc w 1441 r. siedzibę katolikosa wszystkich Ormian do świętego dla nich miasta Echmiadzin (Eczmiadzyn), które pozostaje siedzibą katolikosów aż do dnia dzisiejszego. Tymczasem w 1446 r., z inicjatywy katolikosa Carabeda Ievtoguiatziego, dochodzi do odnowienia opozycyjnego katlikatosu w Sisie (w roku 1915, w wyniku wielkiej masakry ze strony Turków, Sis został zniszczony i w 1930 r. katolikatos został przeniesiony do Anatolii w Libanie, w pobliże Beirutu, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego, a nazywa się Wielkim Domem Cylicji; pobudowano tam katedrę pod wezwaniem Świętego Grzegorza Oświeciciela, otworzono seminarium, zaczęto wydawać prasę, w tym oficjalne czasopismo Kościoła „Hasg”).
Jeszcze w 1045 r. Turcy Seldżuccy zdobyli stolicę Armenii Ani ( zwanej dotąd „miastem tysiąca i jednego kościołów”) niszcząc ją całkowicie i masakrując ludność kraju. Przestaje istnieć również katolikatos Ani. Na jego miejscu pojawiają się inne, jak wspomniany Katolikatos Wszystkich Ormian w Hromgla (1150–1292), czy też utwożony w 1113 r. katolikatos w Aghtamar (Ahtamarze) nad Jeziorem Wan, na którego czele stanął biskup z Tavit, a który to katolikatos przetrwał aż do 1895 roku, nie odgrywając jednak nigdy zbyt ważnej roli w dziejach Armenii. Na dodatek, w 1317 r. (inne źródło mówi o 1311 r.) od katolikatosu w Sis odłącza się ormiański biskup z Jerozolimy (Ormianie już od VII wieku zaczęli tam organizować własną społeczność), tworząc odzielną strukturę zwaną patriarchatem, chociaż podczas rządów Imperium Otomańskiego podporządkowany był ormiańskiemu patriarchatowi w Konstantynopolu, ustanowionemu z nakazu sułtana Mohamada II w 1461 (inne źródła mówią o 1459 r.), bowiem po zdobyciu tego miasta w 1453 r. przez Turków Otomańskich, Mohamad II nakazał sprowadzić do miasta licznych Ormian, którzy mieli zrównoważyć tam obecność Greków, a także biskupa z Brusa, Hovakima, którego ustanowił patriarchą wszystkich Ormian w imperium. Odtąd w Konstantynopolu istnieją dwa patriarchaty: grecki i ormiański. Siedziba patriarchy znajduje się przy kościele Santa Asdvadzadzín (Dziewica Maryja). Patriarchowie ormiańscy z Konstantynopola posiadali nie tylko możliwość działalności religijnej, ale też i świeckiej, na co pozwalały im władze tureckie.
Po upadku Ani większe wpływy na religijne myślenie Ormian zaczyna odgrywać Bizancjum. Wielkim teologiem i pisarzem ormiańskim XI wieku był kapłan Hovhannés Imasdaser (Mędrzec). W XII wieku w dolinie Vaiotz, w klasztorze Aghpertz, został utworzony sławny uniwersytet z Clatzor, który wkrótce został przeniesiony do klasztou w Datev.
Strasznym nieszczęściem dla Kościołów chrześcijańskich w Azji był niszczycielski najazd Tamerlana (1336–1405), który celowo zadał olbrzymie straty również Ormiańskiemu Kościołowi Apostolskiemu. Kościół wszedł wówczas w długotrwały okres dekadencki, a kolejne tysiące Ormian rozproszyło się po różnych krajach Europy (za Kazimierza Wielkiego przybyło ich również wielu do Polski) i Azji. Sytuacja ta pogorszyła się w XVI i w XVII wieku, kiedy to Armenia stała się wielkim polem bitewnym dla wojen turecko-perskich. Życie kościelne i kulturalne było chronione zwłaszcza w klasztorach na terenie Armenii oraz w licznych skupiskach Ormian poza granicami swojej tradycyjnej ojczyzny.
Tak jak w przypadku sułtana Mohamada II, który kazał sprowadzić ludność ormiańską do Konstantynopola, również i szach perski Abbas kazał sprowadzić w 1605 r. ponad 50 tysięcy Ormian do stolicy kraju, Ispahamu, gdzie ci stali się szybko dużą, bogatą, dobrze zorganizowaną (również religijnie) wspólnotą, budując nawet dla siebie nowe miasto, Djoulfę. W XVIII wieku do walki o wpływy w podzielonej pomiędzy Persów i Turków Armenii zaczęła się włączać również chrześcijańska, prawosławna Rosja, z którą Ormianie i ich Kościół (już w 1815 r. jest otwarte ormiańskie seminarium w Moskwie) zaczęli wiązać duże nadzieje. Po wojnie z Persją w latach 1804–1813 Rosja inkorporowała zamieszkały przez Ormian obszar Karabachu (Artsakh).
W wojnach przeciw Persji i następnie Turcji, w latach 1826–1828, Rosja zdobyła z wielką pomocą walczących u jej boku Ormian kolejne ziemie, w tym dzisiejszą stolicę Armenii, Erewań. W 1836 r. Rosja określa swój stosunek do Kościoła ormiańskiego dając mu możliwość wolnego działania w kwestiach religii, ideologii i kultury, w tym prawo do obsadzania najwyższych stanowisk w Kościele (jednakże Kościół w praktyce zależał od carów, a w latach 1903–1905 majątek Kościoła ormiańskiego bezpośrednio zaczął podlegać kontroli rosyjskiej). W 1824 r. Katolikos Nersés V założył szkołę Nersesiańską w stolicy Gruzji, Tbilisie, skąd wyszło wielu sławnych osobistości ormiańskich, działających w Armenii i na obszarze Kaukazu. Dzięki katolikosowi Kevorkowi IV Gosdantnubolsetzí założone zostaje w 1874 r., w Armenii, Seminarium Kevorkian w Etchmiadzín, jak też muzeum, miesięcznik „Ararad”, a w 1887 r. na grobie Mesroba Mashdotza wybudowano kościół z Oshagán.
Rzeź Ormian
Chociaż Kościół bardziej przejmował się ochroną narodowości i samym przeżyciem swojego ludu, aniżeli samą polityką, to jednak coraz bardziej rośnie działalność polityczna Ormian pragnących wolnego kraju, jak też na arenie międzynarodowej. Źródłem świadomości narodowej dla Ormian był zawsze ich Kościół i ich język, ale teraz zaczęli organizować się również politycznie. W rozpoczętej w 1876 r. wojnie Rosjanie zajęli nowe tereny Armenii i w 1878 r. wojska rosyjskie doszły aż do okolic Konstantynopola. Turcy podpisują w Świętym Stefanie traktat, którego 16 artykuł zmusza ich do nadania Ormianom równorzędnych praw z Turkami, co też zostało potwierdzone w 61 artykule Kongresu w Berlinie.
Ważną rolę odegrał tutaj katolikos Jrimian Hayrig. Turcy jednak nie chcieli dotrzymać warunków traktatu i reagując również na buntowniczą działalność młodych, rewolucyjnie nastawionych Ormian zaczęli prowadzić regularne niszczenie Ormian, w tym ich Kościoła. Już w latach 1894–1896 sułtan Abdul Hamid nakazał dokonać wielkich masakr na Ormianach w Zachodniej Armenii i w Cylicji. Zamordowano wówczas około 300 tysięcy Ormian. Świat milczał. W 1909 r. w Adana w Cylicji Turcy zamordowali 30 tysięcy Ormian, a ich miasta i wioski całkowicie zniszczyli. To był jednak dopiero początek ludobójczej zbrodni. Zaczęła się I wojna światowa i Turcy nie musząc już się liczyć z nikim i z niczym zamordowali około 1,5 miliona chrześcijańskich Ormian. Wśród zamordowanych było około 4 tysięcy księży i zakonników, których Turcy zabijali w sposób bardziej wyszukany i okrutny. Katolikos Kevork V Surenian uszedł z Świętego Etchmiadzínu. Innemu, któremu dało się ujść z życiem, był ksiądz Karekín Hovsepian, późniejszy katolikos Wielkiego Domu Cylicji. Kto przeżył, uciekł do sąsiednich krajów lub jeszcze dalej, dołączając do dawnych wspólnot ormiańskich w najróżniejszych krajach Europy, Ameryk, Australii, itd. Było to dokładnie zaplanowane niszczenia całego narodu, jego ludności, kultury, wiary… W samym Konstantynopolu przed dokonanym przez Turków na Ormianach ludobójstwie było około 2 tysiące Kościołów, a dzisiaj jest ich tylko 40.
Nie będziemy tutaj omawiać tragicznych i skomplikowanych losów narodu ormiańskiego podczas i zaraz po zakończeniu I wojny światowej. Możnaby na ten temat napisać wiele tekstów. W końcu, po ponad dwóch latach krótkiej niepodległości, Armenia została przyłączona do Związku Radzieckiego i dla Kościoła zaczyna się nowa, trudna rzeczywistość działalności w kraju rządzonym przez rząd kontrolujący i zwalczający wszelkie przejawy religijności ludu.
Kościół Ormiański dziś
W latach braku wolności Kościołem Armenii mądrze kierują różni katolikosi, jak np. Joren Muratpeguian, Kevork VI Chorekchian i Vazkén I. Kevork VI, w zamian za pozytywną propagandę reżymu (pomógł w sprowadzeniu po II Wojnie Światowej do Armenii około 100 tys. Ormian), w 1945 uzyskał od Stalina zgodę na otwarcie seminarium i wydawanie kościelnego czasopisma. Wysocy przedstawiciele Kościoła zostali zaproszeni do uczestnictwa, jako obserwatorzy, w II Soborze Watykańskim (w tym wspomniany na początku artykułu, przyszły katolikos Cylicji, a następnie wszystkich Ormian jako katolikos w Eschmiadzinie, Karekin I — na zdj.), co było dobrą okazją do polepszenia nie najlepszych dotąd stosunków pomiędzy obydwoma Kościołami.
W 1964 r. papież Paweł VI odwiedził Ziemię Świętą, gdzie spotkał się z ormiańskim katolikosem Derderiánem. W 1970 w Watykanie doszło do następnego spotkania przywódców obydwu Kościołów, Vaskena I i Pawła VI. Ciągle też dochodziło do innych ważnych spotkań pomiędzy przdstawicielami prawosławnych Ormian i Watykanu. Dwukrotnie, w 1996 r. i w 1999 r., doszło do spotkań papieża Jana Pawła II z katolikosem Karekinem I, a w 2001 r. papież spotkał się z następcą Karekina I, z Karekinem II.
Dopiero pod koniec lat 80 XX wieku zaczynają pojawiać się dążenia do niepodłegłości, która wreszcie nadeszła dla umęczonego ludu Armenii w dniu 23 września 1991 r. Zaraz otwarto nowe diecezje i parafie, zorganizowały się kościelne organizacje, pojawiła się kościelna prasa, a do szkół wprowadzono wychowanie religijne. Niestety, jedną z bolączek Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego w tych czasach wyzwań i nowych możliwości jest brak powołań do stanu kapłańskiego i zakonnego. Po długich czasach zaplanowanego przez rząd radziecki ateizmu zmniejszenie roli oficjalnego Kościoła wykorzystały różne inne Kościoły (katolicki i protestanckie) i ruchy religijne (np. mormonii, Świadkowie Jehowy, itd.). Już w 1997 r. obliczano, że 10% ludności Armenii należy do jednego z tych nowych form religijności Ormian. Ostatnio, z powodu nacisku Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego, rząd Armenii zaczął wprowadzać różne restrykcje, które mają ograniczyć mnożenie się w kraju nowych religii i Kościołów.
Ryt ormiański, który nadaje Kościołowi ormiańskiego swoistą specyfikę, zawiera w sobie również pewne wpływy ze starożytnego obrządku jerozlimskiego orza z rytów antiocheńskiego i bizantyjskiego, a w średniowieczu zostały zaadaptowane także niektóre elementy łacińskie.
W 1996 r., we wspólnej deklaracji, papież Jan Paweł II i katolikos Wszystkich Ormian Karekin I przyjęli wspólne stanowisko wobec dzielącej dotąd obydwa Kościoły (od Chalcedonu w 451 r.) doktryny dotyczącej natury Chrystusa.
Katolikos ormiański z Etchmiadzin jest uznany przez wszystkich prawosławnych Ormian za duchową głowę Kościoła. Jak już jednak wspomniałem w niniejszym artykule, istnieją dzisiaj również trzy inne ormiańskie juryzdykcje, w tym dwa (patriarchat Jerozolimy i patriarchat Konstantynopola) w pełnej komunii z najwyższym patriarchą (katolikosem) z Etchmiadzin, chociaż obydwa zachowują swoją administracyjną niezależność.
Patriarchat Jerozolimski liczy około 10 tysięcy wiernych. Patriarcha rezyduje w klasztorze Surp Hagop (Święty Jakub), skąd kieruje wszystkimi ormiańskimi wspólnotami w Ziemi Świętej i Seminarium. Patriarchat dba też o świete miejsca, które zostały oddane pod opiekę Kościołowi ormiańskiemu. Wydawane jest tam czasopismo „Sion”, a w klasztorze przechowywuje się wspaniałą kolekcję oramińskich manuskryptów.
Ormiański Patriarchat Konstantynopolski ma juryzdykcję nad ormiańskimi wiernymi w Turcji i na Wyspie Krecie. Przed ludobójstwem dokonanym na Ormianach przez Turków, więc jeszcze w 1914 roku, do tego patriarchatu należało 12 archydiecezji, 27 diecezji i 6 klasztorów z około 1350 tysiącami wiernych. Aktualnie, patriarsze Mesrobowi III Mutafyanowi (wybrany w 1998 r.) podlega tylko około 82 tysięcy Ormian.
Niezależnym od katolikosa z Etchmiadzinu, gdyż nie znajduje się z nim w komunii, jest katolikatos Cylicji. Pomiędzy obydwoma katolkatosami często dochodziło do napięć. Siedzibą jego jest Antalia w Libanie i posiada juryzdykcję nad Ormianami żyjącymi na Cyprze, w Syrii, Iranie, Grecji i oczywiście, w Libanie, chciaż w Grecji, Syrii i w Ameryce Północnej Ormianie posiadają do wyboru obydwa juryzdykcje, zarówno z Etchmiadzinu, jak też z Cylicji. W 1997 r. doszło do spotkania delegacji obydwu katolikatosów w Etchmiadzinie, gdzie starano się pomniejszyć dzielące ich różnice i w ten sposób zwiększyć jedność Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego. Naszkicowano tam wspólną dla całego Kościoła konstytucję. Katolikosowi Wielkiego Domu Cylicji, dzisiaj Aram I Keshishian (wybrany w 1995 r.) podlega około 800 tysięcy wiernych.
Katolikos z Etchmiadzin, aktualnie Karekin II (wybrany w 1999 r.), zwany też Najwyższym Patriarchą i Katolikosem Wszystkich Ormian, posiada juryzdykcję nad wszystkimi Ormianami zamieszkującymi Armenię oraz inne dawne ziemie należące kiedyś do Związku Radzieckiego, jak też nad prawie całą diasporą: Ormianami w Iraku, Indiach, Egipcie, Syrii, Sudanie, Etiopii, Australii, krajach Europy i obydwu Ameryk. Przypuszcza się, że razem podlega mu około 5 milionów wiernych Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego.
Kościół ormiański rzeczywiście jest Kościołem zarówno narodowym, jak też i powszechnym, czyli istniejącym na całym świecie. Tak jak podczas długich wieków, kiedy Ormianie nie posiadali niepodległości i żyli rozproszeni po różnych kontynentach, Kościół był elementem łączącym i nadającym charakter narodowościowy swojemu ludowi, to również i w dniu dzisiejszym, na mniejszą skalę, ale ciągle jeszcze odgrywa on podobną, bardzo ważną dla narodu rolę.
Kadry Kościoła ormiańskiego kształcą się w czterech seminariach: Kevorkian w Etchmiadzinie, w Bikfaya w Libanie (Katolikatos Cylicji), St. James w Jerozolimie i w pobliży Crestwood, Nowy York, USA (stowarzyszony ze sławnym Prawosławnym Seminarium Świętego Włodzimierza).
Ks. Mirosław Kropidłowski