Syriacki Kościół Katolicki Patriarchatu Antiocheńskiego
- 13 września, 2003
- przeczytasz w 5 minut
W artykule o Syriackim Kościele Prawosławnym Patriarchatu Antiocheńskiego przedstawiłem dzieje Kościoła pochodzącego z Bliskiego Wschodu, który do dzisiaj znany jest jako jeden z Kościołów monofizyckich i przedchalcedońskich. Tymczasem w burzliwej historii Syriaków część z nich szukała i znalazła możliwość pojednania się z Kościołem Rzymsko — Katolickim, zachowując jednak swój obrządek, zwyczaje i przyjmując nazwę Syriackiego Kościoła Katolickiego (tak jak prawosławni, również i katolicy starają się unikać w nazwie słowa “syryjski”, aby nie zostać utożsamionym z narodem i z państwem zwanym Syrią). Przez jednych wychwalani, przez innych byli uznawani za zdrajców i prześladowani.
Początki bliższych kontaktów pomiędzy Kościołem rzymskokatolickim i Syriackim Kościołem Prawosławnym miały miejsce w okresie wypraw krzyżowych. Doszło nawet do tego, że w 1237 r. patriarcha syriacki Ignacy II al.-Kajsumi, wraz z kilkoma swymi biskupami, przeszedł w Jerozolimie na katolicyzm. Razem z mafrianem (dawny tytuł zwierzchnika wiernych Kościoła Syriackiego na obszarze byłego państwa sasanidzkiego) Ahrunem al-Madanim ponowił on w 1247 r. katolickie wyznanie wiary. W 1444 r., podczas Soboru Florenckiego, biskup Edessy, Abd Allah, w imieniu patriarchy Ignacego IX Behnama uznał w Pałacu Laterańskim prymat papieża.
Nie wszyscy biskupi zgodzili się jednak ze swym patriarchą, a dodatkowo wojskowe postępy Turcji zniweczyły szybko tę próbę unii obu Kościołów. Do następnych prób połączenia doszło w wieku XVI. Najpierw patriarcha Ignacy XVI Abd Allah (1549 — 1557) w porozumieniu ze swymi biskupami przesłał wyznanie wiary do Rzymu. Unia ta jednak przetrwała tylko przez pięć lat. W 1560 r. do unii zachęcał patriarchę, Ignacego XVII Naímat-Allah Asfar, papież Pius IV. Przez lata patriarcha utrzymywał aktywną korespondencję z tym, jak też i z następnym papieżem, Piusem V, ale do unii nie doszło.
Tymczasem sam patriarcha odstąpił na kilka lat od chrześcijaństwa przechodząc na islam (podejrzewa się, że udawał), aby po pewnym czasie uciec do Rzymu i oficjalnie przystąpić do katolicyzmu. Namówił on też swojego siostrzeńca, mafriana Dawida Szaha, aby ze swymi biskupami przyłączył się do katolicyzmu, co też ten uczynił, posyłając swe wyznanie wiary papieżowi Grzegorzowi XIII. Ten sam papież w 1583 r. wysłał na Wschód swojego legata, pochodzącego z Malty Leonarda Abele, tytularnego biskupa Sydonu w Libanie, który wszedł w kontakt ze wspólnotą syriacką z Aleppo w Syrii. Odtąd próby unii nabrały bardziej konkretnego charakteru. Przyczyniła się do tego obecność misjonarzy łacińskich, Jezuitów i Kapucynów, którzy osiedli w Aleppo, mieście będącym wówczas dużym, handlowym ośrodkiem Wschodu.
W 1643 nawraca się na katolicyzm Andrzej Akhidjan, młody człowiek, którego maronicki patriarcha Józef Akuri z Kannubinu posłał do kolegium maronickiego w Rzymie. Po powrocie do Libanu został w 1656 wyświęcony na kapłana przez patriarchę maronickiego, Jana XII as-Safrawiego. Na prośbę konsula francuskiego w Aleppo patriarcha maronicki wyświęcił go 29 czerwca 1959 r. na biskupa wspólnoty syriackiej w Allepo, gdyż od dziesięciu lat tamtejsze biskupstwo nie było obsadzone. Patriarcha Syriackiego Kościoła Prawosławnego, Ignacy XXI Szymon, zatwierdził Andrzeja Akhidjan na stanowisko biskupa Aleppo, do czego został zmuszony przez administrację turecką. Po śmierci patriarchy (1661 r.), w 1662 r. został wybrany za zgodą sułtana patriarchą Kościoła Syriackiego, po czym zaraz po wyborze wysłał do Rzymu swoje wyznanie wiary. Zmarł w 1677 r., ale już wcześniej sam wybrał swojego następcę, Ignacego Piotra Chaahbadine (1678 — 1702), który już był biskupem prawosławnym zanim przyłączył się do katolicyzmu. Nowy patriarcha, razem z innymi biskupami i księżmi, był prześladowany przez władze tureckie, więziony, torturowany i umarł jako męczennik za wiarę.
Po jego śmierci katolicy syriaccy przez 80 lat nie mieli swego patriarchy. W roku 1772 katolicy posiadali tylko jednego własnego biskupa, ale już w 1774 r. potajemnie przyjął katolicyzm syriacki, prawosławny arcybiskup Aleppo, Denis Michał Djarwe. W 1782 r. doszło do chimerycznej ugody pomiędzy dwoma wspólnotami syriackimi: prawosławną i katolicką, aby wybrać jednego, wspólnego patriarchę. Został nim właśnie Denis Michał Djarwe, który został wprowadzony na urząd w Mardin (Turcja), w tradycyjnej siedzibie patriarchów syriackich, w sławnym klasztorze Deir ez-Zaífaran. W 1783 r. został on zatwierdzony na tym stanowisku przez papieża.
Ugoda pomiędzy dwoma wspólnotami nie przetrwała długo, gdyż do nowego patriarchy przyłączyło się tylko czterech biskupów, a pozostali wybrali innego, prawosławnego patriarchę. Od tej chwili istnieją oficjalnie dwa Kościoły i dwa patriarchaty antiocheńskie syriackie: katolicki i prawosławny (tytuł patriarchy antiocheńskiego posiadają też przywódcy dwóch innych Kościołów katolickich: Greko — Melchickiego i Maronitów oraz innego prawosławnego, Greko — Ortodoksyjnego).
Patriarcha Djarwe zaczął być prześladowany, nawet został uwięziony, w końcu, w 1784 r., uciekł do Libanu, najpierw do Beit Chabeb, gdzie otrzymał na swoją siedzibę klasztor Świętego Antoniego od Źródła. Po czterech miesiącach opuścił jednak klasztor i założył w regionie Kesrouan, na wzgórzu zwanym Charfe, klasztor Świętej Maryi Wyzwolicielki. Nazwa ta pochodzi os słynącej cudami ikony Matki Bożej Wyzwolicielki, którą Denis Michał Djarwe podczas ucieczki do Libanu niósł na swej piersi. Od 1786 r. klasztor Świętej Maryi Wyzwolicielki stał się oficjalną siedzibą patriarchy Syriackiego Kościoła Katolickiego, jak też i najważniejszym ośrodkiem duchowym dla syriackich katolików.
W 1828 r. władze tureckie przyznały katolikom prawa cywilne, a w 1829 r. uznały oficjalnie Syriacki Kościół Katolicki. Od 1831 r. siedziba patriarchy została przeniesiona do Aleppo. W 1850 r., z powodu zaistniałych konfliktów chrześcijańsko — muzułmańskich, patriarcha zadecydował o ponownym jej przeniesieniu, tym razem do Mardin w Turcji. Decyzja ta została w 1852 r. zatwierdzona przez Kongregację Propagowania Wiary. W końcu jednak patriarcha Ignacy Efrem II Rahmani (1898 — 1929), z powodów osobistych, uzyskał zgodę na zamieszkanie w Bejrucie w Libanie. Wraz z rozpoczęciem I Wojny Światowej Bejrut stał się już oficjalną, stałą siedzibą patriarchów.
Po śmierci Ignacego Efrema II Rahmaniego patriarchą został wybrany Ignacy Gabriel Tappouni (1929 — 1967). Zreorganizował on skutecznie Kościół. W 1935 r. papież Pius XI podniósł go do godności kardynała. Jego działalność doprowadziła do przyłączenia się do katolicyzmu, zwłaszcza w Libanie, wielu prawosławnych Syriaków, z arcybiskupem Mar Hanną Gandurem na czele.
W październiku 1998 r. patriarchą Syriackiego Kościoła Katolickiego został Ignacy Moussa Dauod. Rok później został mianowany przez papieża Jana Pawła II Prefektem Świętej Kongregacji do spraw Kościołów Wschodu. Podczas konsystorzu w lutym 2001 r. został podniesiony do godności kardynała, zachowując również tytuł patriarchy. Z powodu nowego stanowiska zrzekł się jednak przywództwa w Kościele i dnia 16 lutego 2001 r. na jego miejsce został wybrany patriarchą Ignacy Piotr VIII.
Aktualnie do Syriackiego Kościoła Katolickiego patriarchatu antiocheńskiego należy około 100 tys. wiernych, którzy żyją w Libanie, Syrii, Izraelu, Iraku, Egipcie, Turcji, w różnych krajach Europy i w obydwu Amerykach. Posiada on następujące diecezje: patriarchat Antiochii (z siedzibą w Bejrucie), arcybiskupstwa: Aleppo, Bagdad, Damaszek, Homs, Mosul, biskupstwo Hasaka — Nisibis, egzarchaty patriarchalne w Jerozolimie i w Turcji. Po Koptyjskim Kościele Katolickim, to już drugi Kościół unicki, którego historię pragnę przybliżyć Polakom, a zwłaszcza katolikom w Polsce. Katolickie Kościoły Wschodu są raczej u nas mało znane, a przecież są one częścią większościowego w naszym kraju Kościoła rzymskokatolickiego, chociaż jego wierni inaczej niż Polacy się modlą, odprawiają msze, czy sprawują sakramenty. Poznanie innych ubogaca nas samych i pozwala nam być bardziej tolerancyjnymi wobec odmienności, również w naszych własnych, religijnych szeregach.
Ks. Mirosław Kropidłowski