Niekompetencja KAI razi
- 16 października, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Katolicka Agencja Informacyjna (KAI) donosi o decyzji prezydenta Chile, pani Michelle Bachelet o ustanowieniu Święta Reformacji nowym dniem świątecznym w tym kraju. Informacja jest dla ewangelików powodem do radości, jednak martwi dalsza część notki, w której KAI (nie)świadomie wykazuje się całkowitą nieznajomością problematyki reformacyjnej. A szkoda, bo wystarczyło zapytać u źródła. W notce KAI czytamy: „Obchodzony 31 października w całym świecie ewangelickim, zarówno przez luteran, jak […]
Katolicka Agencja Informacyjna (KAI) donosi o decyzji prezydenta Chile, pani Michelle Bachelet o ustanowieniu Święta Reformacji nowym dniem świątecznym w tym kraju. Informacja jest dla ewangelików powodem do radości, jednak martwi dalsza część notki, w której KAI (nie)świadomie wykazuje się całkowitą nieznajomością problematyki reformacyjnej. A szkoda, bo wystarczyło zapytać u źródła.
W notce KAI czytamy: „Obchodzony 31 października w całym świecie ewangelickim, zarówno przez luteran, jak i ewangelików reformowanych Dzień Reformacji upamiętnia przybicie przez Marcina Lutra do drzwi katedry katolickiej w Wittenberdze w tym właśnie dniu w 1517 r. 95 tez krytykujących Kościół katolicki , co protestanci uważają za symboliczne narodziny reformacji.”
Już dzieci na szkółkach niedzielnych i nauczania konfirmacyjnego uczą się, że ogłoszenie (bądź przybicie) 95 tez przez ks. Marcina Lutra związane było z krytyką nadużyć związanych z instytucją odpustów, a w konsekwencji tego praktyką pokutną w średniowiecznym Kościele. Luter mógł polemizować nt. odpustów, gdyż nie były one w żaden sposób zdogmatyzowane.
Co więcej, tezy Lutra utrzymane w wielkiej miłości do Kościoła, którego jedynym skarbem jest Ewangelia chwały i łaski Bożej (teza 62), nie były i nie mogły być krytyką Kościoła powszechnego, częścią którego Luter się zawsze czuł i do którego przyznaje się również Kościół Ewangelicko-Augsburski. Luter, który był nie tylko profesorem teologii, ale i duszpasterzem zwrócił ostrze swojej krytyki nie przeciwko Kościołowi, ale w trosce o ten Kościół piętnował nadużycia. Tezy Lutra z 1517 roku są przykładem wczesnej teologii reformacyjnej, w której posługa papiestwa jest wyraźnie uwzględniona i w żaden sposób nie jest zanegowana, tym bardziej dziwią sformułowania notki KAI.