Adwent w tradycji luterańskiej i mariawickiej
- 30 listopada, 2013
- przeczytasz w 3 minuty
Kościoły tradycji zachodniej rozpoczynają adwent. Jak obchodzą ten czas dwa Kościoły mniejszościowe — Kościół ewangelicko-augsburski i Kościół Starokatolicki Mariawitów? Adwent pochodzi od łacińskiego słowa adventus i oznacza ‘przyjście’. W starożytności adwent oznaczał wstąpienie władcy na tron lub przybycie bóstwa do świątyni. Chrześcijanie używają terminu adwent zarówno do opisania przyjścia Chrystusa na ziemię poprzez narodzenie z Marii Panny oraz na określenie powtórnego przyjścia Chrystusa w chwale (paruzja). Liturgiczny okres […]
Kościoły tradycji zachodniej rozpoczynają adwent. Jak obchodzą ten czas dwa Kościoły mniejszościowe — Kościół ewangelicko-augsburski i Kościół Starokatolicki Mariawitów?
Adwent pochodzi od łacińskiego słowa adventus i oznacza ‘przyjście’. W starożytności adwent oznaczał wstąpienie władcy na tron lub przybycie bóstwa do świątyni. Chrześcijanie używają terminu adwent zarówno do opisania przyjścia Chrystusa na ziemię poprzez narodzenie z Marii Panny oraz na określenie powtórnego przyjścia Chrystusa w chwale (paruzja).
Liturgiczny okres adwentu związany jest najprawdopodobniej ze starokościelną praktyką chrzcielną – przygotowanie katechumenów do chrztu rozpoczynało się 11 listopada i kończyło się 6 stycznia (Święto Epifanii), kiedy dokonywano aktu chrztu.Początkowo adwent trwał sześć tygodni, lecz później liczbę niedziel skrócono do czterech – dziś symbolizują je cztery świece na wieńcu adwentowym. W różnych częściach świata akcentowane są inne aspekty adwentu – radość z powtórnego przyjścia Chrystusa lub pokuta i nawrócenie.
Luteranie
W liturgii Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego myśl adwentowa obecna jest podczas nabożeństwa z Sakramentem Komunii Świętej. Przed modlitwą Ojcze Nasz ksiądz zmawia kolektę, którą kończy słowami: “Na Jego [Chrystusa] powtórne przyjście czekamy i wraz z całym Kościołem wołamy: Przyjdź rychło, Panie.” Zbór odpowiada: „Przyjdź, Panie Jezu”. Również w modlitwie po Słowach Ustanowienia podkreślany jest adwent: „Wspominając zbawczą śmierć i mękę naszego Pana Jezusa Chrystusa, Jego Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie oczekujemy na Jego przyjście w chwale.” Teksty tych modlitw podkreślają, że Kościół, szczególnie zaś podczas Dziękczynienia (Eucharystii), z utęsknieniem wypatruje swojego Pana aż przyjdzie w chwale. W czasie adwentu odprawiane są w parafiach luterańskich Tygodniowe Nabożeństwa Adwentowe. Nakrycia ołtarzowe mają fioletowy kolor. Podczas liturgii wstępnej po Kyrie zamiast „Chwała na wysokościach Bogu”, ksiądz intonuje hymn Benedictus: „Błogosławiony niech będzie Pan, iż nawiedził i odkupił lud swój”, natomiast Zbór odpowiada: „Prostujmy swoje drogi, Adwentu nadszedł czas, Bóg daje pokój błogi, Bóg Chrystus wzywa nas i mówi: ‘idę już.’ Przyjdź, Panie, przyjdź wołamy. Otwarte już serc bramy, w nich dary swoje złóż.”
Ważną częścią adwentowego oczekiwania jest zapalanie świece. W kościołach ewangelickich umieszczone są wieńce adwentowe ze świecami — co tydzień zapalana jest kolejna świeca i tak do 23 grudnia. Zapalanie świec ma w Polsce również charakter ekumeniczny. Kościół luterański wraz z Kościołem rzymskokatolickim i prawosławnym zaangażowany jest w Wigilijną Akcję Pomocy Dzieciom.
Mariawici
Adwent w Kościele Starokatolickim Mariawitów otwiera rok kościelny (liturgiczny bowiem rozpoczyna się Świętami Wielkanocnymi). Przygotowaniu do Świąt Bożego Narodzenia, służą ćwiczenia duchowe – post, jałmużna i rekolekcje.
Post w Kościele mariawickim nie polega na wstrzymywaniu się od pokarmów mięsnych, ale raczej na wyrzeczeniu się określnej przyjemności. Należy pamiętać, że umartwienie to nie może być szkodliwe dla zdrowia lub uciążliwe dla otoczenia (sprzeciwia się temu przykazanie miłości). Również podejmując post pokarmowy, będąc w gościnie spożywa się wszystko to, co gospodarz poda na stole. Jałmużna praktykowana jest przez zbiórki odzieży, maskotek, czy kupno świec wigilijnych (dochód z nich przeznaczony jest na kolonie charytatywne organizowane przy Świątyni Miłosierdzia i Miłości w Płocku). Rekolekcje natomiast są czasem głębszego zastanowienia się nad kondycją swojej duchowości. Dzięki przystąpieniu do Sakramentu Pokuty i Eucharystii możemy lepiej przygotować się duchowo do świąt Bożego Narodzenia.
Szczególną praktyką pobożnościową jest uczestnictwo we Mszy św. Roratniej (od pierwszych słów introitu – Rorate coeli). Poświęcona jest ona kontemplacji tajemnicy Zwiastowania NMP. Podczas liturgii roratniej płonie świeca, nazywana roratką. Symbolizuje świeca ta wyczekiwanie na przyjście Zbawiciela. Adwent kończy się 24 grudnia przed zachodem Słońca.
: : Ekumenizm.pl: Rozważanie na początek adwentu