Irak: Drzwi do dyskryminacji otwarte?
- 3 października, 2005
- przeczytasz w 1 minutę
Patriarcha chaldejski Iraku, Emmanuel III Delly (na zdję.), spotkał się z prezydentem i premierem swojego kraju, aby oświadczyć im, że chrześcijańscy biskupi Iraku sprzeciwiają się kluczowemu stwierdzeniu w mającej być głosowaną 15 października Konstytucji, w której mowa jest, że „Żadne prawo nie może zostać zaaprobowane, jeśli jest sprzeczne z niekwestiowalnymi prawami islamu”. Takie stwierdzenie, według biskupów, prowadzi do przyszłej dyskryminacji niemuzułmańskich mieszkańców Iraku.Patriarcha prosił o dokonanie […]
Patriarcha chaldejski Iraku, Emmanuel III Delly (na zdję.), spotkał się z prezydentem i premierem swojego kraju, aby oświadczyć im, że chrześcijańscy biskupi Iraku sprzeciwiają się kluczowemu stwierdzeniu w mającej być głosowaną 15 października Konstytucji, w której mowa jest, że „Żadne prawo nie może zostać zaaprobowane, jeśli jest sprzeczne z niekwestiowalnymi prawami islamu”. Takie stwierdzenie, według biskupów, prowadzi do przyszłej dyskryminacji niemuzułmańskich mieszkańców Iraku.
Patriarcha prosił o dokonanie w ostatniej jeszcze chwili zmiany w Konstytucji, czego jednak iracki parlament nie uczynił.
Biskupi Kościołów chaldejskiego, ormiańskiego, łacińskiego i asyryjskiego przyjęli z entuzjazmem artykuły Konstytucji, które bronią wolności i praw religijnych wszystkich mieszkańców kraju, pomimo tego, niepokój ich wzbudził artykuł cytowany na wstepie.
Pomocniczy biskup Bagdadu, Andreas Abouna, stwirdził, że „chrześcijanie nie są przeciw temu, aby islam stał się religią państwa irackiego. Wiemy, że większość Irakijczyków jest muzułmanami, ale Konstytucja kraju nie jest jasna. Dla przykładu, czy chrześcijańskie kobiety będą musiały zakrywać twarz jak robią to muzułmanki?”.
Aktualni liderzy polityczni Iraku zapewnili chrześcija o telorancji, ale zawsze będzie istnieć ryzyko, że przyszły rząd muzułmański może stać się mniej tolerancyjmy i wówczas los chrześcijan i członków innych, niechrześciańskich religii będzi zależał od niejasno określonych stwierdzeń w Konstytucji kraju.