Społeczeństwo kobiety w kościele

Protestantyzm korzystniejszy dla gospodarki?


Przez jed­nych kry­ty­ko­wa­na, a przez innych wciąż bro­nio­na teza Maxa Webe­ra, iż ety­ka pro­te­stanc­ka, szcze­gól­nie w wyda­niu kal­wiń­skim, jest istot­nym moto­rem gospo­dar­cze­go dobro­by­tu docze­ka­ła się kolej­ne­go obroń­cy. Prof. Horst Feld­mann(zdj.), eko­no­mi­sta z Uni­wer­sy­te­tu Bath, zba­dał sta­ty­sty­ki ryn­ku pra­cy 80 państw, w tym tak­że kra­jów ukształ­to­wa­nych przez islam, hin­du­izm czy kon­fu­cja­nizm i potwier­dził tezę Webe­ra posta­wio­ną w książ­ce “Ety­ka pro­te­stanc­ka i duch kapi­ta­li­zmu.” (1904) Jak infor­mu­je inter­ne­to­we wyda­nie tygo­dni­ka […]


Przez jed­nych kry­ty­ko­wa­na, a przez innych wciąż bro­nio­na teza Maxa Webe­ra, iż ety­ka pro­te­stanc­ka, szcze­gól­nie w wyda­niu kal­wiń­skim, jest istot­nym moto­rem gospo­dar­cze­go dobro­by­tu docze­ka­ła się kolej­ne­go obroń­cy. Prof. Horst Feld­mann(zdj.), eko­no­mi­sta z Uni­wer­sy­te­tu Bath, zba­dał sta­ty­sty­ki ryn­ku pra­cy 80 państw, w tym tak­że kra­jów ukształ­to­wa­nych przez islam, hin­du­izm czy kon­fu­cja­nizm i potwier­dził tezę Webe­ra posta­wio­ną w książ­ce “Ety­ka pro­te­stanc­ka i duch kapi­ta­li­zmu.” (1904)

Jak infor­mu­je inter­ne­to­we wyda­nie tygo­dni­ka DER SPIEGEL, w kra­jach zdo­mi­no­wa­nych przez kul­tu­rę pro­te­stanc­ką wskaź­nik aktyw­no­ści zawo­do­wej jest śred­nio o sześć pro­cent więk­szy niż w kra­jach będą­cych pod wpły­wem innych wyznań chrze­ści­jań­skich, czy innych reli­gii. W przy­pad­ku kobiet współ­czyn­nik ten jest więk­szy nawet o 11 pro­cent. Wg Feld­man­na w kra­jach kato­lic­kich i muzuł­mań­skich kobie­ty rza­dziej podej­mu­ją pra­cę zarob­ko­wą i naj­czę­ściej zaj­mu­ją się domem. Czyn­ni­ki te prze­kła­da­ją się na suk­ces gospo­dar­czy kra­jów koja­rzo­nych z pro­te­stan­ty­zmem.

Uczo­ny zazna­cza jed­nak, że wpływ pro­te­stan­ty­zmu jest pośred­ni, ponie­waż doty­czy nie tyl­ko tych kra­jów, gdzie człon­ko­wie Kościo­łów pro­te­stanc­kich są w więk­szo­ści, ale rów­nież tych państw, któ­re w prze­szło­ści kształ­to­wa­ne były przez pro­te­stan­tyzm (np. Niem­cy i Holan­dia). Feld­mann prze­ko­nu­je ponad­to, że nawet, jeśli lud­ność państw pro­te­stanc­kich nie jest zbyt moc­no przy­wią­za­na do Kościo­ła (np. Skan­dy­na­wia), to jed­nak reli­gia nadal jest żywa, choć pod inną posta­cią.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.