Społeczeństwo

Kościół socjalistyczny, bolivariański, rewolucyjny


Gru­pa duchow­nych róż­nych wyznań utwo­rzy­ła przy wspar­ciu pre­zy­den­ta Wene­zu­eli, Hugo Cha­ve­za, Kato­lic­ki Kościół Refor­mo­wa­ny, utoż­sa­mia­ją­cy się z ide­ami tzw. “rewo­lu­cji boli­wa­riań­skiej”. Ini­cja­ty­wę skry­ty­ko­wa­ła Kon­fe­ren­cja Epi­sko­pa­tu Wene­zu­eli Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go oraz wła­dze Kościo­ła angli­kań­skie­go i ewa­n­ge­­li­c­ko-lute­­ra­ń­skie­­go. Głów­na sie­dzi­ba nowe­go Kościo­ła znaj­du­je się w świą­ty­ni lute­rań­skiej Świę­te­go Paw­ła w Ciu­dad Oje­da, a jego duchow­ni twier­dzą, że socja­li­stycz­ne idee Cha­ve­za utoż­sa­mia­ją się z chrze­ści­jań­ski­mi cela­mi pomo­cy ubo­gim. […]


Gru­pa duchow­nych róż­nych wyznań utwo­rzy­ła przy wspar­ciu pre­zy­den­ta Wene­zu­eli, Hugo Cha­ve­za, Kato­lic­ki Kościół Refor­mo­wa­ny, utoż­sa­mia­ją­cy się z ide­ami tzw. “rewo­lu­cji boli­wa­riań­skiej”. Ini­cja­ty­wę skry­ty­ko­wa­ła Kon­fe­ren­cja Epi­sko­pa­tu Wene­zu­eli Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go oraz wła­dze Kościo­ła angli­kań­skie­go i ewan­ge­lic­ko-lute­rań­skie­go.

Głów­na sie­dzi­ba nowe­go Kościo­ła znaj­du­je się w świą­ty­ni lute­rań­skiej Świę­te­go Paw­ła w Ciu­dad Oje­da, a jego duchow­ni twier­dzą, że socja­li­stycz­ne idee Cha­ve­za utoż­sa­mia­ją się z chrze­ści­jań­ski­mi cela­mi pomo­cy ubo­gim.

Wene­zu­el­ski kar­dy­nał Jor­ge Uro­sa Sabi­no nazwał człon­ków nowej wspól­no­ty „here­ty­ka­mi i dysy­den­ta­mi”, zwłasz­cza dwóch eks­ko­mu­ni­ko­wa­nych księ­ży rzym­sko­ka­to­lic­kich, oskar­ża­jąc ich o sze­rze­nie podzia­łu Kościo­ła, bory­ka­ją­ce­go się z pro­ble­ma­mi, wywo­ła­ny­mi przez pla­ny socja­li­stycz­ne­go pre­zy­den­ta Cha­ve­za. Dla kar­dy­na­ła i innych bisku­pów nowa ini­cja­ty­wa sta­no­wi „nie­bez­piecz­ny grzech roz­ła­mu i skan­dal wobec wier­nych”. Do rzym­sko­ka­to­lic­kich gło­sów kry­ty­ki przy­łą­czy­li się rów­nież bisku­pi Kościo­łów angli­kań­skie­go i lute­rań­skie­go.

Według przed­sta­wi­cie­li nowe­go “Kościo­ła” ma on obec­nie pięć świą­tyń i oko­ło 2 tys. wier­nych, więk­szość z nich w boga­tym w ropę naf­to­wą sta­nie Zulia. Ten „socja­li­stycz­ny, boli­va­riań­ski i rewo­lu­cyj­ny” Kościół nie odrzu­ca homo­sek­su­ali­zmu, a w przy­pad­kach zdra­dy mał­żeń­skiej i gwał­tu w mał­żeń­stwie pozwa­la na roz­wód. Kapła­ni nie muszą prze­strze­gać celi­ba­tu, przy czym pra­wie wszy­scy księ­ża są już żona­ci i posia­da­ją dzie­ci.

Kato­lic­ki Kościół Refor­mo­wa­ny dzia­ła w Wene­zu­eli od roku, a na jego cze­le stoi posia­da­ją­cy oby­wa­tel­stwa wene­zu­el­skie i kana­dyj­skie, dotych­cza­so­wy pry­mas tzw. laty­no­ame­ry­kań­skie­go Kościo­ła angli­kań­skie­go, Leonar­do Marin Saave­dra (zdj.). Jego głów­nym bisku­pem jest Enri­que Albor­noz, były lute­ra­nin. Innym bisku­pem jest Ale­xis Ber­tis, żona­ty od pięt­na­stu lat i ojciec troj­ga dzie­ci.

Przy­po­mnij­my, że już i tak dosyć napię­te sto­sun­ki pre­zy­den­ta Hugo Cha­ve­za z kato­lic­ki­mi bisku­pa­mi Wene­zu­eli pogor­szy­ły się pod koniec ubie­głe­go roku, kie­dy Cha­vez nazwał ich „chu­li­ga­na­mi i opóź­nio­ny­mi umy­sło­wo”, gdyż ośmie­li­li się
skry­ty­ko­wać socja­li­stycz­ną refor­mę Kon­sty­tu­cji, odrzu­co­nej w grud­niu w ple­bi­scy­cie. „Nie­któ­rzy noszą dia­bła pod sutan­ną”, stwier­dził wów­czas Cha­vez.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.