
- 29 marca, 2017
- przeczytasz w 3 minuty
W ostatnich tygodniach nakładem wydawnictwa Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej (ChAT) ukazała się książka „Prawo małżeńskie Kościołów chrześcijańskich w Polsce a forma wyznaniowa zawarcia małżeństwa cywilnego” pod redakcją prof. Tadeusza J. Zielińskiego i ...
Prawo małżeńskie Kościołów mniejszościowych a forma wyznaniowa zawarcia małżeństwa cywilnego
W ostatnich tygodniach nakładem wydawnictwa Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej (ChAT) ukazała się książka „Prawo małżeńskie Kościołów chrześcijańskich w Polsce a forma wyznaniowa zawarcia małżeństwa cywilnego” pod redakcją prof. Tadeusza J. Zielińskiego i dr. Michała Hucała. Publikacja stanowi pokłosie konferencji poświęconej zagadnieniu wyznaniowej formy małżeństw cywilnych, która odbyła się w ChAT.
Na skutek reformy prawa rodzinnego, którą przeprowadzono w 1998 r., do polskiego porządku prawnego wprowadzono możliwość zawierania małżeństwa ze skutkiem cywilnym w niektórych Kościołach i związkach wyznaniowych. Prawo procedowania zawarcia małżeństwa w formie wyznaniowej w Polsce posiada, na podstawie ustaw indywidualnie regulujących ich działalność, 11 związków wyznaniowych (10 Kościołów i jeden związek wyznaniowy), w tym m.in. Kościół katolicki, Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP, Kościół Zielonoświątkowy w RP, czy gminy wyznaniowe żydowskie w RP. Oznacza to, że w odniesieniu do tych wspólnot religijnych reżim prawa małżeńskiego cywilnego w ograniczonym stopniu zostaje skorelowany z prawem wewnętrznym danego Kościoła czy związku wyznaniowego.
Zakres i poziom szczegółowości prawa małżeńskiego w Kościołach i związkach wyznaniowych jest zróżnicowany. Przykładem rozbudowanego i precyzyjnego systemu prawa małżeńskiego jest prawodawstwo Kościoła katolickiego zawarte w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. w tytule VII księgi IV Uświęcające zadania Kościoła. Kanoniczne prawo kościelne zawiera zarówno definicję małżeństwa, jak też szczegółowe regulacje odnoszące się do zgody małżeńskiej, przeszkód małżeńskich oraz formy zawarcia małżeństwa.
Dla porównania Kościół ewangelicko-augsburski w materii przeszkód opiera się o rozwiązania polskiego porządku prawnego, a Kościół ewangelicko-reformowany posługuje się jedynie zestawem zasad w odniesieniu do małżeństwa.
Publikacja zawiera także teksty poświęcone tematyce pokrewnej formie wyznaniowej małżeństwa, a mianowicie problematyce małżeństw mieszanych w Kościele katolickim, zaręczyn w Kościołach wschodnich oraz materii prawa wyznaniowego, która wymaga regulacji w prawie cywilnym. Ostatni z wymienionych tekstów autorstwa T. J. Zielińskiego wydaje się szczególnie interesujący, gdyż odnosi się do doświadczeń w zakresie stosowanych rozwiązań od roku 1998, poglądów doktryny, a także zawiera postulaty de lege ferenda.
Niewątpliwą wartość publikacji stanowi fakt, że problematyka prawa małżeńskiego danego Kościoła została przedstawiona przez jego przedstawiciela, co gwarantuje wysoką wartość merytoryczną tekstu.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że w Polsce nie brakuje publikacji poświęconych prawu małżeńskiemu Kościoła katolickiego, czego nie można powiedzieć o pozostałych wspólnotach. Dlatego też każda publikacja naukowa, która przybliża te zagadnienia, zasługuje na uwagę.