Protest papieża przeciw bluźnierczej rzeźbie
- 29 sierpnia, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
Papież Benedykt XVI wysłał do gubernatora Tyrolu, Franza Pahlco, list z protestem przeciw wystawieniu w muzeum w Bolzano rzeźby przedstawiającej ukrzyżowaną zieloną żabę. List ma datę 7 sierpnia, został więc napisany podczas pobytu papieża w tamtym regionie na wakacjach. Rzeźba nazywa się “Zuerst die Fusse”, a jej twórcą jest Niemiec Martin Kippenbeger. Ma jeden metr wysokości, jest zrobiona z pomalowanego na zielono drewna, a przedstawia ukrzyżowaną żabę, która […]
Papież Benedykt XVI wysłał do gubernatora Tyrolu, Franza Pahlco, list z protestem przeciw wystawieniu w muzeum w Bolzano rzeźby przedstawiającej ukrzyżowaną zieloną żabę. List ma datę 7 sierpnia, został więc napisany podczas pobytu papieża w tamtym regionie na wakacjach.
Rzeźba nazywa się “Zuerst die Fusse”, a jej twórcą jest Niemiec Martin Kippenbeger. Ma jeden metr wysokości, jest zrobiona z pomalowanego na zielono drewna, a przedstawia ukrzyżowaną żabę, która w jednej łapie trzyma jajko, a w drugiej dzban z piwem.
Papież napisał, że artysta tym dziełem “zranił uczucia religijne wielu osób, które w krzyżu widzą symbol Bożej miłości i naszego zbawienia, któremu należą się uznanie i religijna pobożność”.
Już wcześniej krytykował rzeźby zmarłego w 1997 roku Martina Kippenbergera gubernator Pahlco, kandydat w październikowych wyborach regionalnych z ramienia konserwatywnej SVP. Przeprowadził on nawet wówczas strajk głodowy protestując przeciwko wystawieniu “ukrzyżowanej żaby”.
Po wystawieniu rzeźby w maju br. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Bolzano, została ona skrytykowana także przez miejscowego biskupa, wiernych katolickich i grupy konserwatywne. Dyrekcja muzeum nie ugięła się jednak przed naciskami i rzeźby nie usunęła. Dyrektor placówki, Corinne Diserens, kazała jedynie przenieść rzeźbę z wejścia do budynku na trzecie piętro, zapowiadając, że rzeźba ta będzie wystawiana do końca ekspozycji, czyli do 21 września.
Sam Kippenberger twierdził, że jego rzeźba przedstawia hipokrytyczne społeczeństwo, wewnętrznie skorumpowane, zachowujące jednak na zewnątrz wizerunek doskonałości.