Zielonoświątkowa Eucharystia
- 20 kwietnia, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
Najnowszy numer “Chrześcijanina” (pismo Kościoła Zielonoświątkowego w RP)informuje o przyjeciu przez Kościół oficjalnego stanowiska w sprawie znaczenia i sprawowania sakramentu Wieczerzy Pańskiej. Dokument, który Naczelna Rada Kościoła ogłosiła, staje się ciekawym wydarzeniem, ponieważ w naszym kraju kościoły ewangelikalne cechuje duża powściągliwość jesli chodzi o przyjmowanie oficjalnych stanowisk teologicznych. Współcześnie Kościoły ewangeliczne zazwyczaj ograniczają się w wyrażeniu swojej wiary do jedynie ogólnych i kilkupunktowych dokumentów. Niektóre […]
Najnowszy numer “Chrześcijanina” (pismo Kościoła Zielonoświątkowego w RP)informuje o przyjeciu przez Kościół oficjalnego stanowiska w sprawie znaczenia i sprawowania sakramentu Wieczerzy Pańskiej. Dokument, który Naczelna Rada Kościoła ogłosiła, staje się ciekawym wydarzeniem, ponieważ w naszym kraju kościoły ewangelikalne cechuje duża powściągliwość jesli chodzi o przyjmowanie oficjalnych stanowisk teologicznych. Współcześnie Kościoły ewangeliczne zazwyczaj ograniczają się w wyrażeniu swojej wiary do jedynie ogólnych i kilkupunktowych dokumentów. Niektóre tylko z kościołów, dodatkowo przyjmują za obowiązujące swoich wiernych najstarsze Symbole chrześcijańskie (skład apostolski, nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie wiary).
Dokument ten, jest także znaczący ze względu na wyrażenie w nim wiary w rzeczywistą, ale duchową obecność Chrystusa w elementach Wieczerzy Pańskiej. Stawia to tym samym Kościół Zielonoświątkowy na pozycji kalwińskiej, reformowanej w rozumieniu obecności Chrystusa w Eucharystii. Jest to o tyle znamienne, że w naszym kraju większość kościołów ewangelikalnych, ale także zborów zielonoświątkowych, stoi na stanowisku czysto symbolicznego rozumienia Wieczerzy Pańskiej, wpisując się tym samym w tradycję zwingliańską.
Dokument między innymi głosi, że:
- Udział w Wieczerzy Pańskiej jest uczestniczeniem przez wiarę w jednej, zbawczej ofierze Jezusa Chrystusa, złożonej na krzyżu
- Obecność Chrystusa w Wieczerzy Pańskiej jest rzeczywista, ale duchowa, nie materialna
- Chrystus nakazał błogosławić chleb i wino, by w ten sposób poświęcić je jako widzialne znaki Jego niewidzialnego Ciała i Krwi
- Elementy Wieczerzy Pańskiej, chleb i wino, w taki sposób odnoszą się do Chrystusa, że można je nazwać Jego Ciałem i Krwią (1. Kor 10: 18), choć w swej istocie i naturze nie przestają być one nadal rzeczywistym chlebem i winem
- Spożywanie chleba i wina podczas Wieczerzy Pańskiej musi być połączone z wiarą, gdyż elementy te same w sobie nie mają mocy sprawczej, a stają się sądem dla tych, którzy podchodzą do tych świętych znaków bez wiary.
- Wieczerza Pańska to widzialne Słowo, przez które Kościół głosi śmierć Pana. Jego zmartwychwstanie i powtórne przyjście w chwale jest też świadectwem jedności Kościoła
Z Dokumentu wynika także możliwość sprawowania Wieczerzy Pańskiej przez osoby świeckie, co zgodne jest z protestanckim rozumieniem powszechnego kapłaństwa, przy czymtrzeba zaznaczyć, że chodzi o sytuacje wyjątkowe. Regułą jest jednak sprawowanie Sakramentu przez osoby do tego ordynowane, czyli duchownych. Nie ma jednak dogmatycznej przeszkody na sprawowanie Wieczerzy przez osoby świeckie. Z porządku kościelnego wynika jednak, że jest to powinność głównie pastora zboru.
Do Wieczerzy Pańskiej w Kościele Zielonoświątkowym mają prawo przystępować osoby wierzące (nawrócone) oraz ochrzczone.
Pojawia się tutaj pewien ekumeniczny problem. Otóż Kościół Zielonoświątkowy przez chrzest rozumie, chrzest na wyznanie wiary, czyli osób świadomie wierzących. Nie praktykuje się tzw. chrztu niemowląt. Komunia dostępna, więc tylko osobom ochrzczonym zamyka automatycznie drogę do Stołu Pańskiego dla braci i sióstr z Kościołów praktykujących chrzest niemowląt.
Taka ekskluzywna interpretacja Dokumentu nie do końca jest jednak uprawniona. Otóż punkt, który porusza te zagadnienie dotyczył katechumenów (czyli osób przygotowujących się do przyjęcia chrztu wiary) i dzieci w zborach zielonoświątkowych, można, więc pokusić się o bardziej ekumeniczne rozumienie tego tekstu. Tym bardziej, ze Kościół Zielonoświątkowy pomimo praktyki chrztu dorosłych nie określa oficjalnie swojego stanowiska wobec rozumienia chrztu. Można, więc przyjąć, że do Wieczerzy Pańskiej w zborach zielonoświątkowych mają prawo przystępować osoby wierzące i ochrzczone — według tego jak chrzest rozumie osoba zainteresowana.
Taka interpretacja Dokumentu wpisuje się w praktykę licznych zborów zielonoświątkowych otwartych na gościnność eucharystyczna w stosunku do osób wierzących z Kościołów tradycyjnych.